TY - JOUR T1 - Effectiveness of Group Play Therapy on Symptoms of Oppositional Defiant and Behavior Disorder in 6-9 Age Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder TT - اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان 6 تا 9 ساله‌ی دارای علائم بیش‌فعالی-کاستی توجه JF - jpenir JO - jpenir VL - 2 IS - 4 UR - http://jpen.ir/article-1-155-fa.html Y1 - 2016 SP - 44 EP - 50 KW - group play therapy KW - ADHD KW - oppositional defiant KW - behavior disorder N2 - مقدمه: کودکان مبتلا به بیش‌فعالی/کاستی توجه (ADHD) از مشکلات هیجانی و رفتاری زیادی در رنج هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان دارای علائم ADHD بود. روش­: در این مطالعه مداخله‌ای بیست پسر دارای علائم ADHD در شهر اصفهان به طور تصادفی در گروه شاهد و مداخله جایگزین شدند. برای جمع­ آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی علایم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. گروه آزمایش، بازی‌درمانی گروهی (بازی کلمات احساسی، بازی صندلی‌ها و بازی بادکنک خشم) را در طول 10 جلسه دریافت نمودند، درحالی‌که گروه شاهد هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که بازی‌درمانی گروهی بر کاهش علایم ADHD (0/001>p)، نافرمانی مقابله‌ای (0/001>p) و اختلال رفتار (0/01>p) در کودکان مبتلا به ADHD تأثیر معنی‌دار داشته است. نتیجه­ گیری: نتایج از اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر کاهش ADHD، نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان دارای علایم ADHD حمایت می‌کند. بنابراین بازی‌درمانی گروهی می‌تواند به عنوان یک مداخله‌ی درمانی در کاهش مشکلات روانشناختی این کودکان مورد استفاده واقع شود. M3 ER -