RT - Journal Article T1 - The impact of nursing interventions based on the use of humor on depression in adolescents with leukemia JF - jpenir YR - 2016 JO - jpenir VO - 3 IS - 2 UR - http://jpen.ir/article-1-165-fa.html SP - 25 EP - 32 K1 - humor K1 - nursing K1 - depression K1 - leukemia K1 - adolescent AB - چکیده مقدمه: افسردگی بعنوان یکی از عوارض جدی سرطان تأثیرات متعدد و سویی در زمینه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی، سلامت روانی و جسمانی، درمان و پیشرفت بیماری فرد برجای می‌گذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله پرستاری مبتنی بر بکارگیری شوخی بر افسردگی نوجوانان مبتلا به لوسمی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله کارآزمایی بالینی است که در آن 62 کودک و نوجوان 12 تا 18 ساله مبتلا به لوسمی که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند به روش هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های جمعیت شناختی و افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS) استفاده گردید. در گروه مداخله از مداخله پرستاری مبتنی بر بکارگیری شوخی بصورت 3 جلسه 30 دقیقه ای در هفته، به مدت 8 هفته استفاده گردید و در گروه شاهد تنها مداخلات روتین بیمارستان انجام شد. قبل و بعد از اتمام مداخله هر دو گروه پرسشنامه های مربوطه را پر کردند. یافته ها: مابین متغیرهای جمعیت شناختی در دو گروه اختلاف آماری معنی داری پیدا نشد (05/0<P). میانگین نمره افسردگی پیش آزمون در گروه شاهد (16/0±10/34) و در گروه مداخله (89/6±16/36) بود که اختلاف آماری معنی داری در نمرات پیش آزمون در دو گروه پیدا نشد (05/0<P). پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، اثر معنی دار عامل بین آزمودنی های گروه در نمرات پس آزمون افسردگی به دست آمد (001/0>p). میانگین نمره افسردگی در گروه مداخله در پیش آزمون 16/36 بود که بعد از مداخله در پس آزمون به 19/18 رسید. آزمون آماری تی زوجی اختلاف معنادار آماری مابین تفاضل نمرات قبل و بعد نشان داد (001/0>p). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بکار بردن مداخلات پرستاری مبتنی بر شوخی می تواند تا حد زیادی از افسردگی کودکان و نوجوانان مبتلا به لوسمی بکاهد و بعنوان یک روش مراقبتی مؤثر در مراقبت از این بیماران توصیه می گردد. کلید واژه ها: شوخی، پرستاری، افسردگی، لوسمی، نوجوانان LA eng UL http://jpen.ir/article-1-165-fa.html M3 10.21859/jpen-03024 ER -