AU - Jamali Gharakhanlou, Yavar AU - sattarpour iranaghi, fariba AU - Najafi, Sakineh TI - The Survey relationship Brain/Behavioral systems with Coping Skills with stress and its role in the mental health of students PT - JOURNAL ARTICLE TA - jpenir JN - jpenir VO - 3 VI - 2 IP - 2 4099 - http://jpen.ir/article-1-166-fa.html 4100 - http://jpen.ir/article-1-166-fa.pdf SO - jpenir 2 AB  - مقدمه: با توجه به تأثیر سیستم مغزی رفتاری بر شیوه‌های مقابله با استرس، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی سیستم مغزی –رفتاری با شیوه های مقابله با استرس و نقش آن در سلامت‌روانی دانش‌آموزان بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی (پیمایشی) می‌باشد. بدین منظور 300 نفر دانش‌آموز دختر رشته ریاضی- فیزیک ( ناحیه 4) شهر تبریز در دامنه سنی 16 تا 18 سال به روش نمونه گیری خوشه ای – تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه BAS/BIS کاور و وایت ، پرسشنامه سبک‌های مقابله‌ای لازاروس و فالکمن و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش سیستم مغزی- رفتاری و شیوه‌های مقابله با استرس در سلامت روان، از تحلیل رگرسیون استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمره کلی سلامت‌روانی و مولفه‌هایش با سبک مقابله مساله‌مدار و سیستم مغزی فعالسازی رابطه معکوس و با سبک مقابله هیجان‌مدار و سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه مثبت معنی‌داری دارد. همچنین سبک مقابله مساله‌مدار با سیستم مغزی فعالسازی رابطه مثبت و با سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه معکوس معنی‌داری دارد. سبک مقابله هیجان‌مدار با سیستم مغزی فعالسازی رابطه معکوس و با سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه مثبت معنی‌داری دارد. نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان داد که سلامت‌روانی دانش‌آموزان در زمینه‌های جسمانی، روانی و اجتماعی تحت تاثیر حساسیت متفاوت سیستم مغزی رفتاری و راهبردهای مقابله ای افراد در برابر استرس‌ها ی روزانه قرار می‌گیرد. CP - IRAN IN - Young Researchers and Elite club, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran LG - eng PB - jpenir PG - 34 PT - Research YR - 2016