RT - Journal Article T1 - The effect of different emotional images on time perception in children with attention deficit hyperactivity disorder and normal JF - jpenir YR - 2017 JO - jpenir VO - 3 IS - 4 UR - http://jpen.ir/article-1-178-fa.html SP - 7 EP - 14 K1 - Pictures K1 - Emotion K1 - Time perception K1 - Attention Deficit Hyperactivity Disorder K1 - Normalcy. AB - مقدمه: عوامل متعددی بر مدت زمان ادراک شده در کودکان تأثیر میگذارند.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تصاویر دارای بار هیجانی (خنثی، مثبت، منفی) بر ادراک زمان کودکان دارای اختلال کاستی توجه- بیش فعالی و کودکان عادی است. روش: ابتدا تعداد 544 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی مدارس ارومیه به صورت خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب و سپس مقیاس درجه‌بندی کانرز معلم( CTRS) توسط معلمین تکمیل شد. از این تعداد 76 نفر برای ارزیابی دقیق تر وارد مرحله بعدی شدند.که پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI4)توسط والدین تکمیل شده وآزمون عملکرد پیوسته(CPT) توسط خود دانش‌آموزان اجرا شد. در نهایت 30 نفر از دانش‌‌آموزان واجد اختلال کاستی توجه-بیش فعالی تشخیص داده شدند. همچنین 29 نفر از دانش‌آموزان که فاقد علائم این اختلال بودند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. سپس آزمون باز تولید زمان در بازه های زمانی 900، 1000 و 1100 میلی ثانیه با تصاویر دارای بارهیجانی (خنثی، مثبت،منفی) بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل گردیدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر اصلی گروه معنادار می باشد(p<0.05) بدین صورت که گروه دارای اختلال ADHD در تکلیف باز تولید زمانی خطای بیشتری داشتند. این در حالی است که اثر تعاملی بین بار هیجانی تصویر و گروه معنادار نبود (p=0.154). نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد عملکرد کودکان دارای ADHD در ادراک زمان محرک‌های دارای بار هیجانی ضعیف است. LA eng UL http://jpen.ir/article-1-178-fa.html M3 10.21859/jpen-03042 ER -