%0 Journal Article %A malekzade, omid %A abbasi, fereshte %A amani, omid %T The cognitive brain functions in adolescent survivor of lymphoblastic leukemia %J Iranian Journal of Pediatric Nursing %V 5 %N 2 %U http://jpen.ir/article-1-312-fa.html %R %D 2019 %K Adolescents, Treatment discontinuation, Acute lymphoblastic leukemia, Executive functions, %X مقدمه: کارکردهای اجرایی عصب‌شناختی از جمله ساخت‌های مهمی هستند که با فرآیندهای روانشناختی مسئول کنترل هوشیاری، تفکر و عمل مرتبط بوده و توانایی افراد برای بازداری، اصلاح خود، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، حل مساله، استفاده از حافظه کاری و هدف‌گذاری برای انجام تکالیف را نشان می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای شناختی مغز نوجوانان قطع درمان‌شده از لوسمی حاد لنفوبلاستیک دارای سابقه شیمی‌درمانی با همتایان غیر مبتلا بود. روش‌: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی‌مقایسه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان بقاءیافته از لوسمی شهر تهران تشکیل داده که از این میان 50 نفر از نوجوانان بقاءیافته از لوسمی به روش نمونه‌گیری هدفمند در طی سال‌های 96-95، از بیمارستان کودکان مفید انتخاب شده و در مقایسه با 50 نفر از نوجوانان غیر مبتلا و سالم که به صورت تصادفی از مدارس شهر تهران انتخاب شده بودند قرار گرفتند. داده‌های پژوهش به وسیله آزمون عملکرد مداوم، ویسکانسین و برج لندن گردآوری و به وسیله روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه نوجوانان قطع درمان شده از لوسمی و همتایان غیر مبتلا در متغیرهای تعداد حرکات، زمان برنامه‌ریزی و زمان تفکر در آزمون برج لندن، متغیرهای طبقات تکمیل شده، درجاماندگی و تعداد پاسخ‌های صحیح در آزمون ویسکانسین و متغیرهای خطای حذف و خطای ارتکاب در آزمون عملکرد مداوم تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0/05>P). در حالی که تنها در متغیر زمان واکنش آزمون عملکرد مداوم بین دو گروه تفاوت معنی‌داری دیده نشد (0/05<P). نتیجه‌گیری: وجود مشکلات عمیق در کارکردهای اجرایی افراد قطع درمان‌شده از لوسمی می‌تواند اثرات بسیاری را بر جریان زندگی پس از درمان برجای گذاشته و هرگونه مزیت افزایش بقاء را به خطر اندازد. %> http://jpen.ir/article-1-312-fa.pdf %P 6-13 %& 6 %! %9 Research %L A-10-204-2 %+ MSc in child and adolescent clinical psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. %G eng %@ 2423-3323 %[ 2019