TY - JOUR JF - jpenir JO - JPEN VL - 4 IS - 4 PY - 2018 Y1 - 2018/6/01 TI - Effectiveness Of Social Competence Training On Increasing Self-esteem And Reduce Shyness Of Students With Multiple Disabilities Of Qaen County TT - اثر بخشی آموزش شایستگی اجتماعی بر افزایش عزت نفس و کاهش کمرویی دانش آموزان با ناتوانی های متعدد شهرستان قاین N2 - مقدمه: نوجوانی دوره­ای از تحول است که با تغییرات سریع فیزیولوژیکی، شناختی، هیجانی و رفتاری همراه است.سپری کردن موفقیت ­آمیز این دوره مستلزم داشتن شایستگی اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش شایستگی اجتماعی بر افزایش عزت نفس و کاهش کمرویی دانش آموزان با ناتوانی­های متعدد شهرستان قاین انجام شد. روش: در این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون وگروه کنترل، جامعه آماری شامل تمامی معلولین جسمی حرکتی تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان قاین بود که 30 نفر با شیوه­ ی نمونه­ گیری تصادفی ساده از آن انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. ابتدا هر دو گروه پرسشنامه­ های شایستگی اجتماعی پرندین،کمرویی سموعی و عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل کردند. سپس تنها گروه آزمایش به مدت ده جلسه آموزش شایستگی اجتماعی را دریافت کردند. داده­ ها با استفاده از آزمون تی دو گروه مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش وکنترل پس از اجرای آموزش شایستگی اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین عزت نفس گروه آزمایش به طور معنی­ داری بالاتر از گروه کنترل و میانگین احساس کمرویی گروه آزمایش به طور معنی­ داری به نسبت گروه کنترل کاهش یافت(0/01>P). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­ها، آموزش شایستگی اجتماعی توسط کارشناسان مجرب به عنوان یک برنامه فوق العاده در جهت بهبود شرایط دانش آموزان معلول در مراکز نگهداری معلولین جسمی حرکتی توصیه می­شود. SP - 1 EP - 8 AU - tavakolizadeh, jahanshir AU - Zanganefar, Ebrahim AU - safarzade, somayeh AD - MA in Clinical Psychology, Methadone Maintenance Treatment Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran KW - Social Competence KW - Shyness KW - Self-esteem KW - Disability UR - http://jpen.ir/article-1-226-fa.html ER -