AU - abbasi, Mohammad TI - Forgiveness as a moderator of the relation between childhood maltreatment and Empathy in girls adolescent PT - JOURNAL ARTICLE TA - jpenir JN - jpenir VO - 4 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jpen.ir/article-1-283-fa.html 4100 - http://jpen.ir/article-1-283-fa.pdf SO - jpenir 4 AB  - مقدمه :ظرفیت همدلی کردن که به سازگاری مربوط است با افزایش سن بیشتر می شود و معمولاً در دختران بیشتر است. اما بدرفتاری دوره کودکی عاملی است که می تواند آن را به خطر بیاندازد. تحققیات نشان داده که بخشش می تواند این اثر را کاهش دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیل­ کنندگی بخشش در رابطه بین بدرفتاری دوران کودکی و همدلی در دختران نوجوان بود. روش : این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی می­باشد که در سال 1395 انجام شد. شرکت­ کنندگان این پژوهش شامل 249 نفر از دانش­ آموزان دختر مدارس متوسطه شهر خرم­آباد بودند، که با روش نمونه­ گیری خوشه­ای انتخاب گردیدند. ابزار جمع­ آوری داده ­ها شامل؛ پرسشنامه خودگزارشی کودآزاری (CASRS)، مقیاس بخشش هارتلند (HFS) و مقیاس همدلی (BES) بود. داده­ های حاصل از اجرای پرسشنامه­ ها با استفاده از رگرسیون سلسله­ مراتبی تعدیلی به منظور بررسی توان تعدیلی متغیر بخشش تحلیل شدند. یافته ها : یافته­ ها نشان داد بین بدرفتاری دوران کودکی و همدلی رابطه منفی و معنی­ داری وجود دارد (0/001 p<، 0/07- =r). همچنین، یافته­ های تحلیل رگرسیون تعدیلی، نقش تعدیل­ گر بخشش در رابطه بین بدرفتاری دوران کودکی و همدلی دختران نوجوان را مورد تایید قرار داد (0/001 p<، 15/45- =ΔF). نتیجه گیری : بر اساس نتایج می­توان گفت که بدرفتاری دوران کودکی عامل مهمی در همدلی است که بخشش تاثیر آن را کمتر می­کند. بنابراین، این مطالعه شواهدی برای نقش تعدیل­گری بخشش در رابطه بین بدرفتاری دوران کودکی و همدلی دختران نوجوان فراهم می­آورد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jpenir PG - 10 PT - Research YR - 2018