TY - JOUR JF - jpenir JO - JPEN VL - 3 IS - 1 PY - 2016 Y1 - 2016/9/01 TI - Evaluation of self-report of the medication errors and its barriers in pediatric wards TT - بررسی میزان و موانع خودگزارشی خطای دارویی پرستاران بخش کودکان N2 - مقدمه: دارو دادن از وظایف مهم و متداول پرستاری و از پرخطرترین آنها محسوب می شود. لذا شناسایی میزان و موانع خودگزارشی خطا به منظورحفظ ایمنی بیمار و ارتقای کیفیت ارائه مراقبت پرستاری ضروری بنظر می رسد. هدف از این مطالعه "بررسی میزان خودگزارشی خطاهای دارویی توسط پرستاران در بخش های کودکان و موانع موجود از دیدگاه آنان" بود. روش: در­ مطالعه توصیفی­- تحلیلی ازنوع مقطعی حاضر، کلیه 148 پرستار بخش های اطفال بیمارستان های بهرامی و مرکز طبی کودکان بصورت سرشماری در سال 1394 مورد بررسی قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه پژوهشگرساخته بودکه شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک، میزان بروز خطاهای دارویی پرستاران و موانع مربوط به عدم گزارش خطاهای دارویی بود. برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش همسانی درونی(محاسبه ی آلفای کرونباخ) در قسمت پرسشنامه ی موانع عدم گزارش دهی خطاهای دارویی توسط پرستاران 88/ 0 و بروز خطاهایی دارویی( تزریقی و غیر تزریقی) 0/89 برآورد شد. یافته ها: 112 نفراز پرستاران (76%) در طی یکسال گذشته دچار اشتباهات دارویی شدندکه تنها 28% ازآنها خطای خود را گزارش کرده بودند. شایع ترین موارد اشتباه شامل استفاده از نام های اختصاری و وجود تشابهات اسمی داروها بود. شایع ترین موانع عدم گزارش دهی پرستاران شامل ترس از تأثیر خطا در آسیب جدی به بیمار، دادن دیه و نگرانی از سوء سابقه پس از گزارش دهی بوده است . مدل رگرسیون لجستیک نشان داد بین خطاهای دارویی با جنس((P=.19 )، سن ((P=.065. سابقه کار((P=1.21، وضعیت استخدام (P=0.81)، تحصیلات (P=0.59) ارتباط معنادار وجود ندارد و بین شیفت کاری و بروز خطا ارتباط معنادار وجود دارد (P =0.004) نتیجه گیری: با توجه به تعداد کم گزارش خطا لازم است زمینه های لازم برای افزایش گزارش دهی صورت گیرد. ایجاد یک رابطه ی مثبت بین مدیران با پرستاران و مهیا نمودن جوی مناسب در زمان گزارش دهی پیشنهاد می شود. SP - 71 EP - 80 AU - Ghorbanpour Diz, Manijeh AU - Mohammad khan Kermanshahi, Sima AU - Sedaghat, Mojtaba AD - Assistant Professor of Nursing, Department of Nursing, School of Medical Sciences, Tarbiat Modares University,Tehran, KW - Medication errors KW - pediatric ward KW - nurse KW - barriers to reporting. UR - http://jpen.ir/article-1-161-fa.html DO - 10.21859/jpen-0301106 ER -