%0 Journal Article %A Najafi, Samane %A ebrahimi, Najmeh %A Hajivosough, Najme Sadat %A NamaeiQasemnia, Alireza %A Mohseni, Meysam %A KhoshdastKakhki, Mojtaba %T The role of attachment styles and personality characteristics in adolescent’s self-esteem %J Iranian Journal of Pediatric Nursing %V 6 %N 1 %U http://jpen.ir/article-1-385-fa.html %R %D 2019 %K Attachment, Personality, Self-esteem, Adolescence., %X مقدمه: دوره نوجوانی یکی از بحرانی­ترین مراحل زندگی آدمی است. ورود به این دوره اغلب افراد را با مشکلاتی از جمله کاهش عزت نفس مواجه می­کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک­های دلبستگی و ویژگی­های شخصیتی در عزت نفس نوجوانان شهر گناباد در سال 1395 انجام شد. روش: این پژوهش مقطعی بر روی 202 نفر از نوجوانان شاغل به تحصیل در دبیرستان­ در سال 1395 انجام گرفت. نمونه­ها با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه­های عزت نفس روزنبرگ، ویژگی­های شخصیتی نئو و سبک های دلبستگی کولینز و رید جمع­آوری شد. سپس با آزمون­های رگرسیون خطی، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس تحلیل گردید. P-Value در سطح کمتر از 0/05 معنی­دار لحاظ شد. یافته ­ها: بین سبک­های دلبستگی ایمن و اجتنابی با عزت نفس رابطه­ای مثبت و معنادار و بین سبک­های دلبستگی اضطرابی با عزت نفس ارتباطی منفی و معنادار وجود دارد. علاوه بر این بین حیطه­های برون­گرایی، توافق و وظیفه­شناسی با عزت نفس ارتباطی مثبت و معنادار و بین حیطه­ روان­رنجوری با عزت نفس ارتباطی منفی و معنادار وجود دارد. نتیجه ­گیری: توصیه می شود از طریق مداخلاتی نظیر آموزش والدین و افراد دخیل در نظام­آموزشی با محوریت چگونگی تربیت فرزندان و دانش­آموزانی با سبک­های دلبستگی ایمن و ویژگی­های شخصیتی پیش­بینی کننده­ی مثبت عزت نفس از شکل­گیری برخی مشکلات این دوران جلوگیری شود. %> http://jpen.ir/article-1-385-fa.pdf %P 23-30 %& 23 %! %9 Research %L A-10-429-1 %+ MSc Student in Nursing, Student Research Committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran. %G eng %@ 2423-3323 %[ 2019