@ARTICLE{Askarian, author = {Jamjoo, Narjes and Askarian, Mahnaz and }, title = {The Effectiveness of a Child-centered play therapy on Internalized Children's Problems}, volume = {7}, number = {1}, abstract ={مقدمه: دنیای کودکان، دنیای فعالیت و عمل است و بازی­درمانی می­تواند به درون دنیای کودک پی ببرد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی با رویکرد کودک‌محور بر مشکلات درونی‌سازی شده کودکان است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی گروه­های ناهمسان می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کودکان 6 ساله­ای بودند که به دلیل مشکلات رفتاری به مرکز مشاوره مراجعه کردند و در ارزیابی توسط آزمون چک لیست رفتاری کودکان توسط درمانگر، دارای مشکلات درونی‌سازی شده تشخیص داده شده‌اند. از میان این افراد 24 کودک (12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چک لیست رفتاری کودکان آشنباخ بود. یافته­ ها: نتایج به دست آمده نشان داد در گروه آزمایش، نمرات پس ­آزمون افسردگی، اضطراب، مشکلات جسمی و انزوا کاهش معناداری داشت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت نمرات پیش آزمون با هر دو آزمون پس آزمون و پیگیری در سطح 0/01<p معنادار است. نتیجه گیری: بنابر نتایج این پژوهش، بازی درمانی بر کودکان دارای مشکلات درونی شده تاثیرات مثبت و پایداری دارد و نظام شناختی و هیجانی آنها را بهبود می ­بخشد و موجب درک بهتر فرایند بروز هیجانات و حل مساله می­شود. }, URL = {http://jpen.ir/article-1-404-fa.html}, eprint = {http://jpen.ir/article-1-404-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Pediatric Nursing}, doi = {}, year = {2020} }