TY - JOUR T1 - Exemplary Child Abuse from Parents' Perspectives: Qualitative content analysis TT - مصادیق کودک آزاری از دیدگاه والدین: تحلیل محتوای کیفی JF - jpenir JO - jpenir VL - 6 IS - 3 UR - http://jpen.ir/article-1-406-fa.html Y1 - 2021 SP - 1 EP - 13 KW - Acquaint KW - Child abuse KW - Child Sexual Abuse KW - Parenting Perspective KW - Qualitative content analysis N2 - مقدمه: کودکان­ به دلائل مختلف همواره جزءآسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند و برای محافظت از خود به­ کمک بزرگسالان از جمله والدین خود­ نیاز دارند که در صورت ناشایستگی ­والدین، مسائلی ازجمله­ کودک‌آزاری­ توسط ­آن­ها رخ خواهد داد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه­ های والدین در باب مصادیق کودک­ آزاری انجام یافت. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و مشارکت­ کنندگان از میان والدینی که فرزندان آن­ها در مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96 مشغول تحصیل بودند انتخاب شدند و با 31 نفر از آن­ها مصاحبه انجام گرفت. روش اصلی جمع آوری داده­ها، مصاحبه­ های نیمه­ ساختارمند با سؤالات باز بود و داده­ها با روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تحلیل شدند. صحّت و اعتبار مطالعه حاضر ریشه در چهار محور « باورپذیری، انتقال‌پذیری، تصدیق پذیری و اطمینان‌پذیری» داشت. یافته ­ها: یافته­ های حاصل شده در قالب سه مقوله اصلی شامل مفهوم کودک­ آزاری، دامنه کودک­ آزاری و کمبودهای کودک­ آزاری بودند. نتیجه­ گیری: دامنه آگاهی والدین مشارکت­ کننده، در رابطه با سه مفهوم جسمانی، عاطفی و غفلت کودک آزاری خوب بود امّا دیدگاه آن­ها در رابطه با کودک­ آزاری جنسی محدود بود و بیش­تر روی جنبه­ های شناخته شده آن متمرکز می­شد. تأکید آن­ها روی مرتفع کردن مشکلات اقتصادی و اجتماعی و راهکارهایی جهت افزایش محبت در خانواده­ ها بیانگر عمق توجه آن­ها به ریشه­ های این معضل جهت پیشگیری و کنترل آن بود. افزون براین ­ها، ضریب آسیب­ پذیری کودکان در جامعه فعلی افزایش یافته است و به ویژه کودک­ آزاری جنسی حسّاسیت بیش­تری را تولید کرده است لذا؛ لزوم آگاه‌سازی والدین از کودک­ آزاری برای ممانعت و پیشگیری از آن بیش‌ازپیش احساس می­شود در این راستا؛ نقش مراجع آموزشی از قبیل مدارس و رسانه ­ها بسیار مهم بوده و ضرورت دارد تا برنامه ­های آموزشی لازم را برای والدین و کودکان در این حیطه تدارک ببینند. M3 ER -