%0 Journal Article %A hoseinzadeh, azam %A asbaghi, maryam %T The Role of strategical Cognitive Emotion Regulation and Self-esteem in the Happiness of Mothers with a Mentally Retarded children %J Iranian Journal of Pediatric Nursing %V 6 %N 4 %U http://jpen.ir/article-1-418-fa.html %R %D 2020 %K Self-esteem, Happiness, Children of Mental Retardation, Cognitive Emotion Regulation, %X مقدمه: تولد و حضور کودک کم ­توانی ذهنی در هر خانواده­ای می­ تواند رویدادی نامطلوب و چالش­زا تلقی شود که ممکن است تنیدگی، سرخوردگی، احساسات غم و ناامیدی را به دنبال داشته باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان و حرمت خود در شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی انجام شد. روش: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهر تهران بود و نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از مادران کودکان کم ­توان ذهنی مدارس کم ­توان ذهنی شهر تهران بودند که بر اساس نمونه گیری خوشه­ ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانسفکی و کرایج (2006)، مقیاس حرمت خود روزنبرگ (1965) و سیاهه شادکامی آکسفورد (1989) بود. داده­ ها با استفاده از شیوه ­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و شیوه ­های آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که نظم‌جویی شناختی هیجانی و حرمت خود به صورت مثبت شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی را پیش ­بینی می‌کنند (0/001>P). هم چنین، میان نظم‌جویی شناختی هیجان با شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی و میان حرمت خود با شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>P). نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می ­دهد که بهبود راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و حرمت خود، می­تواند باعث افزایش شادکامی مادران کودکان کم­توان ذهنی شود. از نتایج این پژوهش می­توان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش و مراکز بهزیستی استفاه نمود. %> http://jpen.ir/article-1-418-fa.pdf %P 11-20 %& 11 %! %9 Research %L A-10-468-1 %+ MSc in Consultation, Islamic Azad University, Branch South Tehran, Tehran Iran %G eng %@ 2423-3323 %[ 2020