TY - JOUR JF - jpenir JO - JPEN VL - 6 IS - 4 PY - 2020 Y1 - 2020/4/01 TI - The Role of strategical Cognitive Emotion Regulation and Self-esteem in the Happiness of Mothers with a Mentally Retarded children TT - نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و حرمت خود در شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی N2 - مقدمه: تولد و حضور کودک کم ­توانی ذهنی در هر خانواده­ای می­ تواند رویدادی نامطلوب و چالش­زا تلقی شود که ممکن است تنیدگی، سرخوردگی، احساسات غم و ناامیدی را به دنبال داشته باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان و حرمت خود در شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی انجام شد. روش: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهر تهران بود و نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از مادران کودکان کم ­توان ذهنی مدارس کم ­توان ذهنی شهر تهران بودند که بر اساس نمونه گیری خوشه­ ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانسفکی و کرایج (2006)، مقیاس حرمت خود روزنبرگ (1965) و سیاهه شادکامی آکسفورد (1989) بود. داده­ ها با استفاده از شیوه ­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و شیوه ­های آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که نظم‌جویی شناختی هیجانی و حرمت خود به صورت مثبت شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی را پیش ­بینی می‌کنند (0/001>P). هم چنین، میان نظم‌جویی شناختی هیجان با شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی و میان حرمت خود با شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>P). نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می ­دهد که بهبود راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و حرمت خود، می­تواند باعث افزایش شادکامی مادران کودکان کم­توان ذهنی شود. از نتایج این پژوهش می­توان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش و مراکز بهزیستی استفاه نمود. SP - 11 EP - 20 AU - hoseinzadeh, azam AU - asbaghi, maryam AD - MSc in Consultation, Islamic Azad University, Branch South Tehran, Tehran Iran KW - Self-esteem KW - Happiness KW - Children of Mental Retardation KW - Cognitive Emotion Regulation UR - http://jpen.ir/article-1-418-fa.html ER -