TY - JOUR JF - jpenir JO - JPEN VL - 7 IS - 1 PY - 2020 Y1 - 2020/8/01 TI - Comparison of the effectiveness of help-seeking and Problem Solving Strategies Training on academic self-efficacy of Talented Students TT - مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان N2 - مقدمه: در علوم‌رفتاری به‌طور عام و در روانشناسی به طور خاص یک توجه ویژه به اهمیت خودکارآمدی در موفقیت‌های افراد در حوزه‌های مختلف زندگی بویژه تحصیل وجود دارد. در راستای کمک به خودکارآمدی‌تحصیلی دانش‌آموزان می‌توان از راهبردهای کمک‌خواهی و حل‌مسئله بهره برد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه‌ی اثربخشی آموزش راهبردهای کمک‌خواهی و حل‌مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان استعدادهای درخشان بود. روش‌: روش پژوهش حاضرنیمه‌تجربی(پیش‌آزمون- پس‌آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 72 نفر از دانش‌آموزان پایه دهم دبیرستان پسرانه(شهید مدنی) استعدادهای درخشان ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 98-1397 به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سپس بصورت تصادفی در سه گروه آموزش راهبرد کمک‌خواهی، آموزش مهارت‌های حل‌مسئله و کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش راهبردهای کمک خواهی(هفته‌ای یک جلسه یک ساعته)و برای گروه دوم آموزش مهارت‌های حل‌مسئله (هفته‌ای یک جلسه یک ساعته)اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنی‌ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی برتولد (2005) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل‌کواریانس تک‌متغیره استفاده شد. یافته‌ها:نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی‌تحصیلی در گروه آموزش مهارت‌های حل‌مسئله نسبت به گروه آموزش راهبردهای کمک‌خواهی و در گروه آموزش راهبردهای کمک‌خواهی نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون افزایش یافته است(p<0/05). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش‌مهارت‌های حل‌مسئله در ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان مؤثرتر از آموزش راهبردهای کمک‌خواهی است. SP - 87 EP - 97 AU - Noohpour, Asgar AU - Agdasi, Ali Nagi AU - Panahali, Amir AD - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. KW - help-seeking strategies KW - Problem Solving KW - academic self-efficacy KW - students. UR - http://jpen.ir/article-1-458-fa.html ER -