TY - JOUR JF - jpenir JO - JPEN VL - 8 IS - 4 PY - 2022 Y1 - 2022/8/01 TI - The effectiveness of neurofeedback intervention on increasing cognitive skills in children with attention deficit/hyperactivity disorder TT - اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارت‌های شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی N2 - مقدمه: درمان نوروفیدبک جزء درمان­های جایگزین برای کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی در نظر گرفته شده است که هدف از آن بهینه سازی توانمندی های مغزی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. روش­: پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش‏آموزان 7-11 ساله دارای نشانه‏های اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر مشهد در سال ­تحصیلی 99-1398 بود. نمونه پژوهش تعداد 24 نفر از افراد واجد شرایط که داوطلب شرکت در مطالعه شده بودند در دو گروه آموزش نوروفیدبک و کنترل اختصاص یافتند. آموزش نوروفیدبک در 36 جلسه برروی گروه آزمایش اجرا شد. مقیاس­های درجه بندی کانرز و هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با تحلیل آزمون اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد (05/0=α). نتایج: نتایج نشان داد درمان نوروفیدبک به طور معنی داری موجب افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی می شود(0/05≥p). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش پیشنهاد می­گردد از رویکرد درمانی آموزش نوروفیدبک جهت افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی استفاده شود. SP - 86 EP - 95 AU - rohbakhsh, mohammad AU - jajarmi, mohammad AU - ghashoni, majid AD - PhD in Counseling, Assistant Professor of Islamic Azad University of Bojnourd, Bojnourd, Iran KW - Attention Deficit / Hyperactivity Disorder KW - Neurofeedback KW - Cognitive Capabilities UR - http://jpen.ir/article-1-607-fa.html DO - https://doi.org/10.22034/JPEN.8.4.86 ER -