AU - Ghorbanibirgani, Alireza TI - An Epidemiologic Study of Dyslexia Among Male Students in Primary Schools in Ahvaz-Iran 2013-14. PT - JOURNAL ARTICLE TA - jpenir JN - jpenir VO - 1 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jpen.ir/article-1-29-fa.html 4100 - http://jpen.ir/article-1-29-fa.pdf SO - jpenir 1 AB  - مقدمه: مهمترین فرآیندی که در دوران کودکی و نوجوانی هر انسانی جریان دارد یادگیری است. در این دوران وجود اختلالات یادگیری همچون اختلال خواندن یا نارساخوانی می تواند باعث افت تحصیلی، تأخیر رشد زبان، تأخیر در یادگیری مفاهیم جدید، یا تأخیر در عملکرد، در مقایسه با همسالان شود. با توجه به اهمیت موضوع این پژوهش با هدف بررسی اپیدمیولوژیکی اختلال خواندن در دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان اهواز در سال 1392 انجام شده است. روش: در این پژوهش توصیفی مقطعی 1200 دانش آموز پسر در 6 پایه تحصیلی از دبستانهای شهرستان اهواز در سال تحصیلی 93-1392 به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده و با استفاده از آزمون سیاهه خواندن میزان اختلال خواندن مورد بررسی قرار گرفت. محتوای آزمون سیاهه خواندن در هر پایه مرکب از یک متن صد کلمه ای و چهار سوال درک مطلب بود که توسط کارشناس آسیب شناسی گفتار و زبان بدقت کنترل شده بود. ضریب آلفای آزمون سیاهه خواندن نیز بیشتر از 8/. محاسبه شد. یافته ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که میزان اختلال خواندن در بین دانش آموزان مجموعا 7 درصد گزارش گردید که بیشترین درصد در پایه دوم (17 درصد) و کمترین (2 درصد) در پایه ششم محاسبه شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، میزان اختلال خواندن در بین دانش آموزان به نسبت بالاست که این مسئله نیاز به انجام معاینات دقیق غربالگری و بیماریابی در سطح مدارس کشور را نشان می دهد. CP - IRAN IN - Gachsaran Islamic Azad University LG - eng PB - jpenir PG - 27 PT - Research YR - 2014