TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Child Mindfulness Therapy on the Sleep Problems and Behavioral Problems of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder TT - اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک بر مشکلات خواب و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی JF - jpenir JO - jpenir VL - 9 IS - 3 UR - http://jpen.ir/article-1-674-fa.html Y1 - 2023 SP - 25 EP - 39 KW - Attention Deficit/Hyperactivity Disorder KW - mindfulness KW - sleep disorder KW - behavioral problems N2 - مقدمه: اختلال کم توجهی-بیش فعالی با مشکلات خواب و مشکلات رفتاری همراه است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک بر مشکلات خواب و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی بود. روش : این یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح قبل و بعد و پیگیری با گروه کنترل بود. همه دختران7 تا 12 سال مبتلا به کم توجهی-بیش فعالی در شهرستان مشهد جامعۀ پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش 38 دختر دارای اختلال کم توجهی-بیش فعالی به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله (19 نفر) و کنترل (19 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری داده‌ها ازپرسشنامه رفتارهای خواب کودک (CSHQ) و سیاهه رفتاری کودک (CBCL) استفاده شد. برای گروه مداخله درمان ذهن‌آگاهی کودک در هشت جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ نوع مداخله‌ای را در حین مطالعه دریافت نکردند. نتایج : آموزش ذهن‌آگاهی کودک کاهش مشکلات خواب(مقاومت در به خواب رفتن، پاراسومنیا و خواب‌آلودگی روزانه) و مشکلات رفتاری را در پس‌آزمون و پیگیری به همراه داشته است. (0/05>p). نتیجه‌گیری: آموزش ذهن‌آگاهی کودک برای کاهش مشکلات خواب و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی پیشنهاد می‌شود. M3 10.22034/JPEN.9.3.25 ER -