AU - kazemi, Hoda AU - khodabakhshi-koolaee, anahita TI - Comparative Study of the Concept of Death in Children Based on the Nagy and Piaget Cognitive Pattern: Directed content Analysis PT - JOURNAL ARTICLE TA - jpenir JN - jpenir VO - 6 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jpen.ir/article-1-410-fa.html 4100 - http://jpen.ir/article-1-410-fa.pdf SO - jpenir 1 AB  - مقدمه: مرگ یک شخص مهم در زندگی هر فرد، سخت‌ترین حادثه‌ای است که می‌تواند تجربه کند. در این میان، کودکان داغدیده 2 تا 16 ساله یک جمعیت آسیب‌پذیر در معرض خطر آسیب اجتماعی و روانی هستند. این پژوهش با هدف بررسی چگونگی درک کودکان از مفهوم مرگ و مولفه‌های آن در دوره‌های تحولی- شناختی بر اساس نظریه‌ ی پیاژه و نظریه‌ ی نگی انجام شده است. روش: در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار به بررسی مفاهیم مرگ در نظریه‌های تحولی – شناختی پیاژه و نگی پرداخته شده و با توجه به کدگذاری باز، محوری و انتخابی به صورت جزئی، مفاهیم با توجه به سن و دوره‌ های تحولی و ویژگی‌های روان‌ شناختی استخراج گردیده است. یافته ها: طبق بررسی‌های انجام شده، از تطبیق این دو نظریه، چهار محور یا کد انتخابی از مولفه‌های مرگ استخراج شده که عبارتند از: ثبات، عمومیت، فقدان‌کنش‌وری و علیت. که مولفه‌ی ثبات و علیت در سنین 7 تا 11سالگی و مابقی مولفه‌ ها در سنین11 تا 16 سالگی به صورت کامل درک می‌شوند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند در جهت بهبود مطالعه ‌ی دوره‌ های تحول مفهوم مرگ در کودکان و شناخت عمیق نظریات موجود پیرامون این مفهوم، مفید واقع شود. هم چنین با استفاده از نتایج بدست آمده می‌توان به ارتقای سطح آگاهی والدین، مربیان، مشاوران و متخصصان کودک در جهت درمان علائم متعاقب از سوگ، کمک کرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jpenir PG - 71 PT - Research YR - 2019