TY - JOUR JF - jpenir JO - JPEN VL - 2 IS - 3 PY - 2016 Y1 - 2016/4/01 TI - Effectiveness of environmental education group on environmental attitude and increasing environmental awareness among the female students in Tehran TT - اثربخشی آموزش گروهی محیط زیست بر نگرش و آگاهی افزایی زیست محیطی دانش آموزان دختر دبستانی شهر تهران N2 - مقدمه : بسیاری از تهدیدات زیست محیطی، پیامد رفتار انسانی است. تنها تغییر در رفتار انسانی می‌تواند این مشکلات زیست محیطی را کاهش دهد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی محیط زیست بر نگرش و آگاهی افزایی زیست محیطی کودکان دختر دبستانی شهر تهران می­باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش و پس آزمون است. 60 دانش آموزان با روش نمونه گیری چند مرحله ای از مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 93-94 انتخاب شدند. آنها در دو گروه آزمایشی و کنترل تخصیص تصادفی شدند. آموزش زیست محیطی در طول ده جلسه (هفته ای دو جلسه، هر جلسه به طور متوسط 90 دقیقه) بر روی گروه آزمایش انجام شد. ابزار تحقیق شامل مقیاس نگرش کودکان نسبت به محیط زیست (CATES-PV) (1997 Musser,) می­باشد. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات پیش و پس از آزمون گروه آزمایش در نگرش نسبت به محیط زیست (,p=0.001 F=162.036) و آگاهی زیست محیطی (p=0.001,F=174.000 ) وجود دارد. نتیجه گیری: یافته­ها بر این امر تاکید می­کنند که آموزش زیست محیطی متناسب با سن، نقش حیاتی در بهبود نگرش و آگاهی زیست محیطی دارند. از این رو می­تواند بعنوان راهکار پیشگیری از تخریب محیط زیست مورد توجه قرار بگیرد. SP - 1 EP - 8 AU - Hojati Sayah, Maryam AU - Khodabakhshi koolaee, Anahita AD - KW - Environmental education KW - Environmental attitude KW - Environmental awareness KW - Students UR - http://jpen.ir/article-1-126-fa.html ER -