Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم
The effect of self care program education on the quality of life of school-age children with asthma
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div align="justify">زمینه و هدف : بیشترین علت غیبت از مدرسه و از دلایل اصلی مراجعه کودکان به اورژانس ها و بستری شدن در بیمارستان آسم می باشد. این بیماری عوارض زیادی بر ابعاد جسمی، ذهنی، رشد اجتماعی و تکامل کودکان بر جای می گذارد و هزینه اقتصادی ناشی از بیماریزایی آن بالاست. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم انجام شده است.<br>
روش اجرا : در این مطالعه نیمه تجربی 88 کودک سن مدرسه مبتلا به آسم به صورت نمونه گیری تصادفی بلوک شش تایی در دو گروه مداخله (44 نفر) و کنترل (44 نفر) وارد مطالعه شدند. ابتدا کیفیت زندگی کودکان در دو گروه با پرسشنامه PAQLQ اندازه گیری شد. سپس آموزش برنامه خود مراقبتی شامل آشنایی با بیماری، نحوه استفاده از دارو ها، فعالیت و ورزش و غیره طی 4 تا 5 جلسه 45-30 دقیقه ای برای کودکان در گروه آموزش اجرا شد. در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشده و مراقبت روتین بیمارستان انجام شد. . بلافاصله و 8 هفته بعد از مداخله مجددا" پرسشنامه مذکور تکمیل شد.<br>
نتایج : بین نمره ی کیفیت زندگی کودکان در دو گروه تفاوت های آماری معناداری وجود دارد. به طوری که در گروه آموزش از 6.2 ±48.6 به 5.6± 57.9(p=0.00) رسیده است. در حالی که در گروه کنترل تفاوتی ه از نظر آماری دیده نشد .<br>
بحث و نتیجه گیری : مداخلات آموزشی و ارتقاء توان خودمراقبتی در کودکان مبتلا به آسم موجب افزایش کیفیت زندگی آنان می شود. بنابراین با توجه به شیوع بالای این بیماری و بار اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن می توان در برنامه ریزی برای این گروه سنی آموزش خودمراقبتی جهت بهبود عملکرد و تقویت حس خودکنترلی مورد توجه قرار گیرد.<br>
واژگان کلیدی : آسم، خودمراقبتی، کودکان سن مدرسه، کیفیت زندگی</div>
<p>Background and objective: asthma is one of the most common chronic diseases in children. It includes the most reasons of the school absence in children and adolescent age group and is one of the main reasons of children's reference to emergencies and hospitalization. This disease has many consequences on physical and mental dimensions and social growth and children's development and the economical cost resulting from it's phathogenesis, is high. So this study has been done with the aim of investgating the effect of of self care program education on quality of life of school aged children suffering from asthma. Methods: In this randomized clinical trial, 88 children suffering from asthma were incorporated in to the study as randomly sampling in two education group (n=44) and control (n=44). first the quality of the children's life in both groups was earned and registered questionnaire PAQLQ. Then self-caring program education including getting familiar with the patient, how to use the medicines, activities and exercise and soon were performed during 4-5, 30-45 minutes sessions for the children in education group. It was while no intervention was done in control group. Immediately and 8 weeks after intervention again, the mentioned questionnaire was completed by children. The data were analyzed using statistical tests, Results: the findings of this investigation showed, there is a meaningful statistical difference between the score of children’s quality of life in two groups. So that, in education group it has arrived from 48.6 ± 6.2 to 57.9 ± 5.6 (p=0.00). While, no statistical meaningful difference was seen in control group. Discussion and conclusion: the results of this study and previews studies show that the education intervention and improving the ability of self-caring in children suffering from asthma, lead to increasing their quality of life. Therefore, according to the high prevalence of this disease in the country, and economical and social load resulting from it, it can be considered in scheduling for this age group of self- caring education to improve the turnover and reinforcing the self-control.</p>
: آسم, خودمراقبتی, کودکان سن مدرسه, کیفیت زندگی
asthma, self-caring, the school aged children, quality of life
36
44
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-42-1&slc_lang=fa&sid=1
Leily
Borimnejad
لیلی
بریم نژاد
l.borimnejad@gmail.com
10031947532846007753
10031947532846007753
Yes
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری
Samaneh
Hoseinalipoor
سمانه
حسینعلی پور
hoseinalipor_s@yahoo.com
10031947532846007754
10031947532846007754
No
کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران
Hamid
Haghani
حمید
حقانی
haghani511@YAHOO.COM
10031947532846007755
10031947532846007755
No
مربی انشگاه علوم پزشکی ایران