Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
5
1
online
1
fulltext
fa
تکامل معنوی کودکان و کاربرد آن در حوزه سلامت: یک مطالعه مروری
Children Spiritual Development and its Utilization in Health: a Review Study
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><strong><span style="font-family:b nazanin;">مقدمه: </span></strong><span style="font-family:b nazanin;">در طی دهه های گذشته، شناخت روزافزون معنویت، بیش از پیش علاقه متخصصان بالینی را برای کار در این حوزه برانگیخت. مساله ای که به درستی به آن پرداخته نشده است اهمیت درک معنویت در کودکی می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف دستیابی به درک صحیح از تکامل معنوی کودکان و کاربرد آن در حوزه سلامت انجام شد. </span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;">روش: </span></strong><span style="font-family:b nazanin;">ا</span><span style="font-family:b nazanin;">ین</span> <span style="font-family:b nazanin;">مطالعه</span> <span style="font-family:b nazanin;">مرور</span><span style="font-family:b nazanin;">ی</span> <span style="font-family:b nazanin;">ی</span><span style="font-family:b nazanin;">کپارچه</span> <span style="font-family:b nazanin;">با</span> <span style="font-family:b nazanin;">استفاده</span> <span style="font-family:b nazanin;">از روش</span> <span style="font-family:b nazanin;">بروم در پایگاههای</span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">, IranMedex </span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:bnazanin;">SI</span></span><span dir="LTR">D</span> <span style="font-family:b nazanin;">،</span><span dir="LTR"><span style="font-family:bnazanin;">Google Scholar</span></span><span style="font-family:b nazanin;">،</span> <span dir="LTR"><span style="font-family:bnazanin;">Medline</span></span><span style="font-family:b nazanin;">،</span><span dir="LTR"><span style="font-family:bnazanin;">Scopus </span></span><span style="font-family:b nazanin;">،</span><span dir="LTR"><span style="font-family:bnazanin;"> Elsevier</span></span><span style="font-family:b nazanin;">،</span><span dir="LTR"><span style="font-family:bnazanin;">PubMe</span></span><span dir="LTR">d</span><span style="font-family:b nazanin;"> ،</span><span dir="LTR"><span style="font-family:bnazanin;">Science direct</span></span><span style="font-family:b nazanin;"> و</span> <span dir="LTR"><span style="font-family:bnazanin;">ProQuest</span></span><span style="font-family:b nazanin;"> است. تعداد 984 مطالعه استخراج و در نهایت 30 مطالعه مورد استفاده قرار گرفت.</span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;">یافته ها</span></strong><span style="font-family:b nazanin;">: توسعه یافته ترین تئوری موجود در زمینه معنویت کودکان مربوط به فولر است. </span><span style="font-family:b nazanin;">فولر توسعه ایمان را به صورت مرحله ای بیان میکند. در نظریه ایشان، مراحل ایمان عبارتند از: طفولیت، شهودی- تصویری، لفظی- اسطورهای، متعارف- ترکیبی، انعکاسی- فردی، ارتباطی، جهان شمول. از سوی دیگر، پژوهشهای کولز نشان میدهد که تمایل طبیعی برای معنویت، از حس ذاتی کنجکاوی و شیفتگی کودک در مورد کشف جهان نشأت میگیرد. مطالعه مهم دیگر، نظریه "هوشیاری رابطهای" هی و نی است. طبق نظر ایشان، همه کودکان یک معنویت فطری دارند. در واقع یک ظرفیت تکامل یافته برای آگاهی از رابطه با خود، دیگران، جهان و یک قدرت متعالی. از مطالعه ایشان، سه شاخه حساسیت معنوی یا هوشیاری به دست آمد: حس هوشیاری و آگاهی، حس رمز و راز و حس ارزش. برادفورد، شاخه چهارم از حساسیت معنوی را، بعد اجتماعی معرفی میکند. گاردنر اولین کسی بود که نظریه هوشهای چندگانه را ارائه کرد و معنویت را به عنوان یک هوش معرفی نمود. از نظر زوهر و مارشال نیز، هوش معنوی با نشان دادن مناسبترین راه، به زندگی افراد معنا و مفهوم عمیق تری میبخشد. نتایج رو به رشد تحقیقات، بیانگرتاثیر قابل توجه معنویت در سلامت جسمی، روحی و روانی انسان می باشد.</span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;">نتیجه گیری:</span></strong> <span style="font-family:b nazanin;">اگرچه در علم پزشکی، دیدگاه فاولر که فرآیندهای تکاملی عصبی مانند آگاهی شناختی و تفکر منطقی، تمرکز اصلی مفاهیم در مورد معنویت است، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اما با نگاهی به سایر مطالعات میتوان دیدگاههای جدیدی در مورد معنویت کودکان را درک کرد که میتوانند در برخورد با بعد معنوی کودک</span> <span style="font-family:b nazanin;"> و به دنبال آن فراهم کردن سلامت کودک، بسیار موثر باشند. </span></span></div>
<div dir="ltr" style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong>Introduction: </strong>Over the past decades, the growing awareness of spirituality has increasingly raised the interest of clinical professionals to work in this area. An issue that has not been properly addressed is the importance of understanding spirituality in childhood.The aim of this study was to obtain an accurate understanding of spiritual development of children and its application in the field of health</span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong>Method</strong>: This integrated review was performed using Broome method. Databases of SID, IranMedex, Google Scholar, Medline, Scopus, Elsevier, PubMed, Science direct and ProQuest were used to find related articles. About 984 extracted studies and finally 30 studies were used.<br>
<strong>Results</strong>: Fowler has introduced the stage of faith development. In his theory, faith stages are: intuitive-projective, mythic-literal, synthetic-conventional, individuative-reflective, conjunctive faith and universalizing faith. Results obtained by Coles have been indicative of a natural tendency toward spirituality, which originates from the innate sense of curiosity and fascination of discovering the world. Therefore, this type of tendency is observed from the early stages of life. Theory of “relational consciousness” is proposed by Hay and Nye, according to which all children have innate spirituality. It’s developed capacity for awareness toward relationship with self, others, the world and a greater power. From the mentioned study, three spiritual sensitivity or consciousness were obtained, including feeling of alertness and awareness, a sense of mystery and sense of value. Bradford introduced the fourth branch of spiritual sensitivity to be the social dimension. Gardner was the first scholar who presented the theory of multiple intelligences and introduced spirituality as intelligence. Zohar and Marshall explained that spiritual showing the most appropriate path. Intelligence can give deeper meanings to life of people by showing the most appropriate path. Growing results of researches shows that spirituality has a significant impact on human physical, psychological and mental health.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Despite the fact that the theory of Fowler, in which neurological development processes including cognitive knowledge and logical thinking are the main focus of concepts of spirituality in the science of medicine, review of other studies have demonstrated that new perspectives can be used to understand the spirituality of children and have more effects in Providing child health.</span></div>
معنویت, کودک, تکامل کودک
Spirituality, Child, Child Development
76
89
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-332-1&slc_lang=fa&sid=1
monir
ramezani
منیر
رمضانی
ramezanimn@mums.ac.ir
10031947532846005484
10031947532846005484
No
1Assistant Professor, Evidence Based Care Research Center, Department of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، عضو هیئت علمی گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
maryam
fazlollahi
مریم
فضل اللهی
fazlollahim931@mums.ac.ir
10031947532846005485
10031947532846005485
Yes
MSc Student in Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران .
seyed mohsen
asghari nekah
سید محسن
اصغری نکاح
Asghari-n@um.ac.ir
10031947532846005486
10031947532846005486
No
3Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, School of Education and Psychology, Mashhad University of Ferdowsi, Mashhad, Iran
استادیار، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
Azadeh
saki
آزاده
ساکی
sakiA@mums.ac.ir
10031947532846005487
10031947532846005487
No
Assistant Professor, Evidence Based Care Research Center, Department of Biostatistics, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
ستادیار، عضو هیئت علمی گروه آمارحیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
mohamad jafar
jahangir feyzabadi
محمد جعفر
جهانگیر فیض آبادی
FeyzabadiMJ@mums.ac.ir
10031947532846005488
10031947532846005488
No
Instructor, School of Medicine, Department of Islamic Instructions, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مربی، عضو هیئت علمی گروه معارف، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.