Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
5
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش بر اضطراب مادران کودکان دارای جراحی
The influence of education on anxiety in mothers of children with surgery
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><span style="font-size:12.0pt;"><strong>مقدمه </strong>: جراحی کودکان یک رویه متداول است این پدیده یک عملکرد استرس زا برای مادران بوده و باعث ایجاد اضطراب و کاهش خودکارآمدی آنها در مراقبت از کودک می گردد. این مطالعه با هدف بررسی اثر آموزش های راهبردی شناختی برای کاهش عوامل استرس زا و اضطراب ناشی از جراحی کودک در مادران شد.</span><br>
<span style="font-size:12.0pt;"><strong>روش </strong>: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی در مرکز آموزشی درمانی کودکان طالقانی گرگان ، 60 مادر با کودک کاندید جراحی بطور تخصیص تصادفی و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند و برنامه آموزش های روانشناختی و مدیریت استرس برای گروه مداخله اجرا گردید ابزار گرد آوری اطلاعات مادران پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بود.</span><br>
<span style="font-size:12.0pt;"><strong>یافته ها</strong> : نتایج نشان داد که بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی داری نبود(0/68</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"> p=</span></span><span style="font-size:12.0pt;">).ولی بعد از مداخله میزان اضطراب در گروه مداخله نسبت به گروه کاهش معنی داری دارد( 0/01 </span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P <</span></span><span style="font-size:12.0pt;"> ). آزمون آماری کواریانس اختلاف معنی داری را بین گروه مداخله و شاهد قبل و بعد از مداخله نشان داد(0/01 </span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"> p<</span></span><span style="font-size:12.0pt;">). لذا مادرانی که در گروه مداخله بودند نسبت به گروه شاهد ، قبل عمل جراحی کودک اضطراب کمتری داشتند .</span><br>
<span style="font-size:12.0pt;"><strong>نتیجه گیری</strong> : روش های ارائه آموزش مناسب برای مادران دارای کودکان تحت جراحی می تواند بعنوان شیوه ای موثر در کاهش اضطراب مادران در تمام بکار گرفته شود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction</strong>: Pediatric surgery is a common practice. This phenomenon is a stressful exercise for mothers and causes anxiety and reduce their self-efficacy in child care<span dir="RTL">. </span>The aim of this study was to investigate the effect of cognitive-behavioral training on the reduction of stressors and anxiety caused by child-bearing surgery in mothers<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Methods</strong>: In a clinical trial study, 60 mothers with a candidate candidate for surgery were randomly assigned into two groups of intervention and control, and psychological training and stress management programs were administered to the intervention group. The Mothers' Questionnaire Spielberger's anxiety was<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Results</strong>: The results showed that there was no significant difference between the two groups before intervention (P = 0.68). But after the intervention, the anxiety level in the intervention group was significantly lower than the group (P <0.01). The covariance test showed a significant difference between the intervention and control groups before and after the intervention (P <0.01). Therefore, the mothers who were in the intervention group had less anxiety than the control group before the surgery.<br>
<strong>Conclusions</strong>: Appropriate training methods for mothers with children undergoing surgery can be used as an effective way to reduce the anxiety of mothers at all.</span></span></div>
آموزش والدین , اضطراب , جراحی کودکان
Parent training, Anxiety, Pediatric surgery
49
55
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-343-1&slc_lang=fa&sid=1
Hosein
Motahari niya
حسین
مطهری نیا
hoseinmotaharinia@gmail.com
10031947532846007279
10031947532846007279
No
Department of nursing, Aliabad katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
گروه پرستاری ،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران
Hamid
Hojjati
حمید
حجتی
h_hojjati1362@yahoo.com
10031947532846007280
10031947532846007280
Yes
Department of nursing, Aliabad katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران