Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
6
1
online
1
fulltext
fa
نقش سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی در عزت نفس نوجوانان
The role of attachment styles and personality characteristics in adolescent’s self-esteem
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:iransans;"><strong>مقدمه:</strong> دوره نوجوانی یکی از بحرانی­ترین مراحل زندگی آدمی است. ورود به این دوره اغلب افراد را با مشکلاتی از جمله کاهش عزت نفس مواجه می<span dir="LTR">­</span>کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک­های دلبستگی و ویژگی­های شخصیتی در عزت نفس نوجوانان شهر گناباد در سال 1395 انجام شد.<br>
<strong>روش:</strong> این پژوهش مقطعی بر روی 202 نفر از نوجوانان شاغل به تحصیل در دبیرستان­ در سال 1395 انجام گرفت. نمونه­ها با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه­های عزت نفس روزنبرگ، ویژگی­های شخصیتی نئو و سبک های دلبستگی کولینز و رید جمع­آوری شد. سپس با آزمون­های رگرسیون خطی، ضریب همبستگی پیرسون، <span dir="LTR">t</span> مستقل و آنالیز واریانس تحلیل گردید. <span dir="LTR">P-Value</span> در سطح کمتر از 0/05 معنی­دار لحاظ شد.<br>
<strong>یافته ­ها:</strong> بین سبک­های دلبستگی ایمن و اجتنابی با عزت نفس رابطه­ای مثبت و معنادار و بین سبک­های دلبستگی اضطرابی با عزت نفس ارتباطی منفی و معنادار وجود دارد. علاوه بر این بین حیطه­های برون­گرایی، توافق و وظیفه­شناسی با عزت نفس ارتباطی مثبت و معنادار و بین حیطه­ روان­رنجوری با عزت نفس ارتباطی منفی و معنادار وجود دارد.<br>
<strong>نتیجه ­گیری:</strong> توصیه می شود از طریق مداخلاتی نظیر آموزش والدین و افراد دخیل در نظام­آموزشی با محوریت چگونگی تربیت فرزندان و دانش­آموزانی با سبک­های دلبستگی ایمن و ویژگی­های شخصیتی پیش­بینی کننده­ی مثبت عزت نفس از شکل­گیری برخی مشکلات این دوران جلوگیری شود. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:iransans;"><strong>Introduction: </strong>Adolescence is one of the most sensitive and most critical stages of human life. <u>An entry in</u> this period, most people are faced with numerous problems including low self-esteem stems. This study aimed to determine the role of attachment styles and personality characteristics in adolescents' self-esteem in Gonabad in 2017.<br>
<strong>Method: </strong>This study is analytical and cross-sectional and correlational study that on 202 adolescents studying in high school of Gonabad in 2017 was conducted. The samples were selected by random cluster sampling data through Rosenberg Self- Esteem, Collins and Reid attachment styles and NEO Personality questionnaires were collected. Then, with linear regression, Pearson correlation coefficient, t-test and ANOVA tests were analyzed. P-Value at the less level than 0/05 was considered significant.<br>
<strong>Results: </strong>Between secure and insecure attachment styles with self-esteem in a positive and significant relationship and between anxious attachment styles with self-esteem negative significant relationship there is. In addition to, between the scope of extraversion, agreeableness and conscientiousness with self-esteem there is a positive and significant relationship and between self-esteem with neuroticism scope there is negative and significant relationship.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Regarding the results, hence should be using psychologists, counselors and other effective professionals, to the education of parents and those involved in the educational system with a focus on "how to train children and students with secure attachment styles and personality characteristics positive predictor self-esteem" was taken to prevent the formation of some problems this time.</span></span></div>
دلبستگی, شخصیت, عزت نفس, نوجوانی.
Attachment, Personality, Self-esteem, Adolescence.
23
30
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-429-1&slc_lang=fa&sid=1
Samane
Najafi
سمانه
نجفی
s.najafi2012@yahoo.com
10031947532846007306
10031947532846007306
No
instructur, MSc in Nursing Education, Nursing School, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
مربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری ، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Najmeh
ebrahimi
نجمه
ابراهیمی
ebrahimi.n67@gmail.com
10031947532846007307
10031947532846007307
No
instructur, MSc in Nursing Education, Nursing School, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
مربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری ، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Najme Sadat
Hajivosough
نجمه سادات
حاجی وثوق
n_vosoogh@yahoo.com
10031947532846007308
10031947532846007308
No
instructor , PhD Student of educational Psychology, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
مربی، دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Alireza
NamaeiQasemnia
علیرضا
نمائی قاسمنیا
arngh72@yahoo.com
10031947532846007309
10031947532846007309
Yes
MSc Student in Nursing, Student Research Committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Meysam
Mohseni
میثم
محسنی
mohseni915@gmail.com
10031947532846007310
10031947532846007310
No
BSN Student, Student Research Committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
کارشناس پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Mojtaba
KhoshdastKakhki
مجتبی
خوشدست کاخکی
kakhki915@gmail.com
10031947532846007311
10031947532846007311
No
BSN Student, Student Research Committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
کارشناس پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.