Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
7
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندن
Effect of Working Memory Training on the Improving Reading Performance and Working Memory Capacity in Children with Dyslexia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:IRANsans;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></strong> <span style="font-size:12.0pt;">در</span> <span style="font-size:12.0pt;">سال</span> <span style="font-size:12.0pt;">های</span> <span style="font-size:12.0pt;">اخیر</span> <span style="font-size:12.0pt;">پژوهشگران</span> <span style="font-size:12.0pt;">بر</span> <span style="font-size:12.0pt;">دانشآموزانی</span> <span style="font-size:12.0pt;">متمرکز</span> <span style="font-size:12.0pt;">شده اند</span> <span style="font-size:12.0pt;">که</span> <span style="font-size:12.0pt;">چالشهایی</span> <span style="font-size:12.0pt;">در</span> <span style="font-size:12.0pt;">یادگیری دروس دارند و این، بر روند تحصیل آنها تأثیر چشمگیری دارد.</span> <span style="font-size:12.0pt;">پژوهش</span> <span style="font-size:12.0pt;">حاضر</span> <span style="font-size:12.0pt;">با</span> <span style="font-size:12.0pt;">هدف</span> <span style="font-size:12.0pt;">بررسی</span> <span style="font-size:12.0pt;">اثربخشی</span> <span style="font-size:12.0pt;">تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندن</span> <span style="font-size:12.0pt;">انجام</span> <span style="font-size:12.0pt;">شد</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span><span style="font-size:12.0pt;"> </span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> روش</span> <span style="font-size:12.0pt;">پژوهش</span> <span style="font-size:12.0pt;">آزمایشی</span> <span style="font-size:12.0pt;">با</span> <span style="font-size:12.0pt;">طرح</span> <span style="font-size:12.0pt;">پیشآزمون</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"> - </span></span><span style="font-size:12.0pt;">پس</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">-</span></span><span style="font-size:12.0pt;"> آزمون</span> <span style="font-size:12.0pt;">با</span> <span style="font-size:12.0pt;">گروه</span> <span style="font-size:12.0pt;">آزمایش</span> <span style="font-size:12.0pt;">و</span> <span style="font-size:12.0pt;">کنترل</span> <span style="font-size:12.0pt;">بود. جامعه</span> <span style="font-size:12.0pt;">آماری</span> <span style="font-size:12.0pt;">شامل</span> <span style="font-size:12.0pt;">تمامی</span> <span style="font-size:12.0pt;">دانشآموزان نارساخوان</span> <span style="font-size:12.0pt;">مقطع</span> <span style="font-size:12.0pt;">ابتدایی پایه سوم، چهارم و پنجم </span> <span style="font-size:12.0pt;">شهر</span> <span style="font-size:12.0pt;">کرمان</span> <span style="font-size:12.0pt;">در</span> <span style="font-size:12.0pt;">سال</span> <span style="font-size:12.0pt;">تحصیلی 96-97 بود</span> <span style="font-size:12.0pt;">که</span> <span style="font-size:12.0pt;">از</span> <span style="font-size:12.0pt;">بین</span> <span style="font-size:12.0pt;">آن</span> <span style="font-size:12.0pt;">ها</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"> 30 </span></span><span style="font-size:12.0pt;">نفر</span> <span style="font-size:12.0pt;">با</span> <span style="font-size:12.0pt;">روش</span> <span style="font-size:12.0pt;">نمونهگیری</span> <span style="font-size:12.0pt;">در دسترس</span> <span style="font-size:12.0pt;">انتخاب</span> <span style="font-size:12.0pt;">و</span> <span style="font-size:12.0pt;">به تصادف</span> <span style="font-size:12.0pt;">در</span> <span style="font-size:12.0pt;">دو</span> <span style="font-size:12.0pt;">گروه</span> <span style="font-size:12.0pt;">آزمایش</span> <span style="font-size:12.0pt;">و</span> <span style="font-size:12.0pt;">کنترل</span> <span style="font-size:12.0pt;">جایدهی</span> <span style="font-size:12.0pt;">شدند.</span> <span style="font-size:12.0pt;">برای</span> <span style="font-size:12.0pt;">جمعآوری</span> <span style="font-size:12.0pt;">دادهها</span> <span style="font-size:12.0pt;">از</span> <span style="font-size:12.0pt;">ماتریس های پیش رونده ریون، آزمون</span> <span style="font-size:12.0pt;">رسمی</span> <span style="font-size:12.0pt;">خواندن</span> <span style="font-size:12.0pt;">و</span> <span style="font-size:12.0pt;">نارساخوانی</span> <span style="font-size:12.0pt;">نِما</span> <span style="font-size:12.0pt;">و آزمون</span> <span style="font-size:12.0pt;">حافظه</span> <span style="font-size:12.0pt;">کاری</span> <span style="font-size:12.0pt;">وکسلر استفاده</span> <span style="font-size:12.0pt;">شد. برنامه</span> <span style="font-size:12.0pt;">تقویتی</span> <span style="font-size:12.0pt;">رایانهیار،</span> <span style="font-size:12.0pt;">طی 25</span> <span style="font-size:12.0pt;">جلسه</span> <span style="font-size:12.0pt;">به</span> <span style="font-size:12.0pt;">گروه</span> <span style="font-size:12.0pt;">آزمایش</span> <span style="font-size:12.0pt;">آموزش</span> <span style="font-size:12.0pt;">داده</span> <span style="font-size:12.0pt;">شد،</span> <span style="font-size:12.0pt;">درحالی</span> <span style="font-size:12.0pt;">که</span> <span style="font-size:12.0pt;">گروه</span> <span style="font-size:12.0pt;">کنترل آموزشی</span> <span style="font-size:12.0pt;">دریافت</span> <span style="font-size:12.0pt;">نکردند</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span><span style="font-size:12.0pt;"> </span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ ها:</span></strong> <span style="font-size:12.0pt;">نتایج</span> <span style="font-size:12.0pt;">تحلیل</span> <span style="font-size:12.0pt;">کوواریانس</span> <span style="font-size:12.0pt;">نشان داد</span> <span style="font-size:12.0pt;">تفاوت معناداری بین</span> <span style="font-size:12.0pt;">نمرات</span> <span style="font-size:12.0pt;">حافظه</span> <span style="font-size:12.0pt;">فعال (</span>0/05><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span> <span style="font-size:12.0pt;">) و</span> <span style="font-size:12.0pt;">عملکرد</span> <span style="font-size:12.0pt;">خواندن (</span>0/05><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span> <span style="font-size:12.0pt;">) دو</span> <span style="font-size:12.0pt;">گروه</span> <span style="font-size:12.0pt;">پس</span> <span style="font-size:12.0pt;">از</span> <span style="font-size:12.0pt;">اعمال</span> <span style="font-size:12.0pt;">مداخله وجود</span> <span style="font-size:12.0pt;">دارد. میان حافظه فعال شنیداری و حافظه فعال دیداری گروه خواندن و تفاوت معنیداری وجود ندارد (0/05<</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-size:12.0pt;">).</span><strong><span style="font-size:12.0pt;"></span></strong><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> آموزش</span> <span style="font-size:12.0pt;">و</span> <span style="font-size:12.0pt;">توجه</span> <span style="font-size:12.0pt;">به</span> <span style="font-size:12.0pt;">تقویت</span> <span style="font-size:12.0pt;">حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن کودکان و همچنین پیشبرد سطح حافظه ایشان نقش اساسی دارد.</span></span></div>
<span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction: </strong>In recent years, researchers have focused on students who have challenges in learning, and these problems effect on their educational process. This study aimed to investigate the effect of working memory training programs on the improving reading performance and working memory capacity in children with dyslexia.<br>
<strong>Method:</strong> The research method was quasi-experimental. In this regard 30 third, fourth and fifth grade students Kerman city available sampling in two experimental groups and control groups in the academia year 2016-2017. Tools used included, Raven Intelligence Scale, reading and dyslexic test and span subtest of the Wechsler memory scale. The experimental group received 25 sessions of 45 minutes working memory training program, then again one month after the test was taken from both groups. While the control group did not receive training in these areas. <strong>Results:</strong> Data analysis using MANCOVA showed there are significant difference between the experimental group and the control group in terms of reading performance (p<0.05) and working memory (p<0.05).<span dir="RTL"></span><br>
<strong> Conclusion:</strong> working memory interventions such as learning reading basic skills can be an effective approach to improve reading learning disabilities.<br>
</span></span>
حافظه فعال, نارساخوانی, برنامه تقویتی حافظه فعال
working memory, reading disabilities, working memory training.
50
61
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-420-4&slc_lang=fa&sid=1
Afarideh
Tikderi
آفریده
تیکدری
afaridehtikdari@yahoo.com
10031947532846008942
1222-2147-1254-1241
Yes
Ph.D of educational psychology, Islamic Azad University, Kerman Branch, Iran.
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
Hakimeh
Kafi
حکیمه
کافی
vahidi.s@gmail.com
10031947532846008943
1222-1425-2383-1286
No
M.Sc. Student, Department of General Psychology, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران