Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
8
4
online
1
fulltext
fa
نقش واسطه ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنش های اجرایی با عملکرد تحصیلی در کودکان دو زبانه
The mediating role of emotional processing in the relationship between executive actions and academic performance in bilingual children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">مقدمه:</span></span></b> <span lang="FA"><span style="line-height:115%">کنش­های اجرایی به ­عنوان مؤثرترین فرایندهای عملکرد شناختی نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ­ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنش­های اجرایی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دو زبانه بود.</span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">روش:</span></span></b> <span lang="FA"><span style="line-height:115%">روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه­ ی آماری شامل کلیه­ دانش آموزان دو زبانه­ ی دختر مقطع متوسطه­ ی اول در پایه­ ی نهم شهرستان بندر ترکمن در زمستان 1398 بودند که تعداد 280 دانش ­آموز بر اساس روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. آزمودنیهای دانش ­آموز به پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور، کنشهای اجرایی نجاتی، ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﮐﺮ و همکاران پاسخ دادند. </span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">نتایج :</span></span></b> <span lang="FA"><span style="line-height:115%"> کنش های اجرایی با نقش واسطه </span></span><span lang="FA"><span style="line-height:115%">ای پردازش هیجانی در تبیین عملکرد تحصیلی اثر دارد (0/51). کنش های اجرایی بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دو زبانه اثر مستقیم دارد و روابط این متغیرها با یکدیگر همسو</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:115%"> می­باشد (0/01</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:115%">P<</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:115%">)</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:115%">.</span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">نتیجه ­گیری:</span></span></b> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:115%">پردازش هیجانی در ارتباط بین کنش­های اجرایی و عملکرد تحصیلی، نقش واسطه­ای دارد. بنابراین با کنترل پردازش هیجانی و تقویت کنش­های اجرایی می­توان موفقیت تحصیلی دانش ­آموزان </span></span><span lang="FA"><span style="line-height:115%">را افزایش داد.</span></span></span></span></span></span></span><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="EN">Introduction:</span></b><span lang="EN"> Executive actions as the most effective cognitive performance processes play an important role in academic success. The aim of the present study was to investigate the mediating role of emotional processing in the relationship between executive actions and academic performance in bilingual students.</span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="EN">Methods:</span></b><span lang="EN"> The method of this research was descriptive correlational. The statistical population included all bilingual high school girls in the first grade in the ninth grade of Bandar-e-Turkmen city, and 280 students were selected based on multi-stage cluster sampling method. Student respondents answered the FAM and Taylor Academic Performance Questionnaires (1999), Rescue Executive Actions (2013), "Measurement" and colleagues (2010). </span><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="EN">Results:</span></b><span lang="EN"> The results showed that executive actions with the mediating role of emotional processing are effective in explaining academic performance</span> (0/51)<span lang="EN">.</span> <span lang="EN">Executive actions have a direct effect on academic performance in bilingual students and the relationships of these variables are consistent with each other (P <0.01).</span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="EN">Conclusion:</span></b><span lang="EN"> Emotional processing mediates the relationship between executive actions and academic performance. Therefore, by controlling emotional processing and strengthening executive actions, students' academic success can be increased.</span></span></span></span></span></div>
پردازش هیجانی, عملکرد تحصیلی, کنش اجرایی, کودکان دوزبانه.
Emotional Processing, Academic Performance, Executive Action, Bilingual Children.
21
29
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-420-7&slc_lang=fa&sid=1
fereshteh
kosali
فرشته
کوسلی
vahidi.s@gmail.com
100319475328460011396
100319475328460011396
No
PhD student in Educational Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
jamal
sadeghi
جمال
صادقی
jamajsadeghi84@yahoo.com
100319475328460011397
100319475328460011397
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
azadeh
kiapour
آزاده
کیاپور
vahidi.s@gmail.com
100319475328460011398
100319475328460011398
No
Assistant Professor, Department of Statistics, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran
استادیار، گروه آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران