Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
8
1
online
1
fulltext
fa
تاثیر برنامه ارتقا سلامت دانش آموزان دختر پایه ی سوم ابتدایی بر سبک زندگی آنان: یک مطالعه نیمه تجربی
The Impact of Health Promotion Program on Elementary Third-grade Female Students on Their Lifestyle
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:IRANsans;"><strong>مقدمه</strong>: روند صعودی زندگی شهرنشینی، مصرف گرایی و تغییر عادات بهداشتی در سال های اخیر سبب گردید تا سبک زندگی افراد تغییر کند. با توجه به اینکه سبک زندگی در کودکی شکل می گیرد و در بزرگسالی ادامه می یابد، بنابراین باید به تغییر سبک زندگی در دوران کودکی توجه ویژه شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه ارتقا سلامت دانش آموزان بر سبک زندگی آنان انجام شد.<br>
<strong>روش</strong> : پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 98-1397 انجام شد که در آن 60 دانش آموز دختر ابتدایی از مدرسه شهدای گمنام و مسلم بن عقیل در تهران با روش غیرتصادفی در دسترس ساده انتخاب و در قالب دو گروه آزمون و کنترل مورد بررسی قرار داده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سبک زندگی میلر-اسمیت بود. در گروه آزمون برنامه ارتقا سلامت دانش آموزان در سه مرحله بررسی و شناخت، حمایت و ارزشیابی به مدت 3 ماه اجرا گردید. <span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong>نتایج</strong> : قبل از مداخله دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغییر های دموگرافیک و میانگین نمرات سبک زندگی همسان بودند.(<span dir="LTR">P> 0/05</span>) در حالیکه بعد از مداخله آزمون تی مستقل نشان داد که بین میانگین نمرات سبک زندگی در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنادار آماری وجود دارد. (<span dir="LTR">P= 0/002</span>)<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: برنامه ارتقا سلامت دانش آموزان توانست سبک زندگی دختران 9 تا 10 سال ابتدایی را ارتقا بخشد. لذا پیشنهاد می گردد این برنامه در قالب یک طرح جامعه در تمامی مدارس کشور بکار گرفته شود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction</strong>: The rising trend of consumerism, urbanization, and change health habits in recent years has led to a change in people’s lifestyles. Since lifestyle and health habits develop during childhood and continue into adulthood, special attention should be paid to the changing lifestyle of childhood. The purpose of this study is to investigate the impact of students’ health promotion programs on their lifestyles.<br>
<strong>Method</strong>: The present research is a semi-experimental study carried out in the 1397-1398 years in which sixty elementary school girls were selected from Shohadaye Gomnam and Moslem Aghil school in Tehran by the non-randomized method and examined in two groups of test and control. Data were collected using a demographic questionnaire and Miller Smith Lifestyle. In the experimental group of the student health promotion program, the test consisted of three phases, assessment, supporting, and evaluation was run for three months.<br>
<strong>Results</strong>: Before the intervention, the experimental and control group were matched for demographic variables and average lifestyle scores. However, after the intervention, the independent t-test showed that there was a significant difference between the average scores of lifestyle in the two groups.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Student health improvement program improves the lifestyle of girls aged between 9 to 10 in elementary schools. Therefore, it is recommended that this program be implemented as a community plan in all schools in the country.</span></span></div>
برنامه ارتقا سلامت, سبک زندگی, دختران ابتدایی
Health Promotion Program, Lifestyle, Elementary Girls.
65
75
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-536-1&slc_lang=fa&sid=1
mahdie
ahmadi
مهدیه
احمدی
b.ahmadii69@gmail.com
100319475328460010169
100319475328460010169
No
MSc, Community Health Nursing, faculty of Nursing and Midwifery, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد سلامت جامعه، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
sima
mohammadkgan kermanshahi
سیما
محمدخان کرمانشاهی
kerman_s@modares.ac.ir
100319475328460010170
100319475328460010170
Yes
associate Professor, Faculty Member, Nursing Department, faculty of medicine, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار، عضو هیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده تربیت مدرس، تهران، ایران
mohammad
gholami fesharaki
محمد
غلامی فشارکی
gholami4510@gmail.com
100319475328460010171
100319475328460010171
No
associate Professor, Representative of Statistics Society in the Department of Vital Statistics Tarbiat Modares University, School of Biostatistics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استادیار، عضو هیأت علمی گروه آمار حیاتی، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران