Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
8
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک بر ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
The effect of music-therapy based on rhythmic activities on visual motor perception of children with autism spectrum disorder
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:IRANsans;"><strong>مقدمه:</strong> از جمله مشکلات کودکان دارای اختلال طیف اوتسیم وجود نابهنجاری در پردازشهای حسی و اختلالات ادراکی حرکتی است که میتوانند زمینهساز ایجاد مشکلات رفتاری بسیاری در این گروه از کودکان شود. این پژوهش با هدف تأثیر موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک بر ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت.<br>
<strong>روش</strong>: طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه کننده به مراکز نگهداری از کودکان اوتیسم شهر تهران در سال 1398-1397 بود که از این میان تعداد 30 کودک پسر سنین 12- 6 سال مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اوتسیم دوم آوریل شهر تهران، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش با استفاده از برنامه موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک طی 15 جلسه 45 دقیقهای و 3 روز در هفته تحت آموزش قرار گرفتند.<span style="font-size:12.0pt;"></span><br>
<strong>نتایج:</strong> نتایج تحلیل دادهها نشان داد که موسیقیدرمانی مبتنی بر فعالیتهای ریتمیک به طور معنیداری منجر به افزایش و نمرات خرده مقیاس هماهنگی حرکتی چشم (140/074=<span dir="LTR">F</span>، 0/001 =<span dir="LTR">P</span>)، شکل و زمینه (14/921=<span dir="LTR">F</span>، 0/001 =<span dir="LTR">P</span>)، ثبات شکل (22/818=<span dir="LTR">F</span>، 0/001 =<span dir="LTR">P</span>)، وضعیت در فضا (44/524=<span dir="LTR">F</span>، 0/001 =<span dir="LTR">P</span>) و همچنین روابط فضایی (7/685=<span dir="LTR">F</span>، 0/001 =<span dir="LTR">P</span>) متغیر مهارتهای ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong>: فعالیتهای ریتمیک همراه با موسیقی به عنوان یکی از روشهای فعال و در دسترس اثرات مثبت و مؤثری را بر مهارتهای ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم برجای گذاشته و میتوان از این برنامه در راستای ارتقای مهارتهای ادراک دیداری حرکتی این گروه از کودکان استفاده نمود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction:</strong> Among the problems of children with autism spectrum disorder is the presence of abnormalities in sensory processing and perceptual movement disorders that can cause many behavioral problems in this group of children. The aim of this study was to investigate the effect of music-based therapy on rhythmic activity on visual visual perception of children with autism spectrum disorder.<br>
<br>
<strong>Method:</strong> The present quasi-experimental research design was pre-test-post-test with control group. The statistical population of the study included all children with autism who were referred to childcare centers for autism in Tehran in <span dir="RTL">1398-1397</span>, of which <span dir="RTL">30</span> boys aged <span dir="RTL">12-6</span> years with autism were referred to the Autism Second Center In April, Tehran was selected by targeted sampling method and divided into two groups of <span dir="RTL">15</span> people (experiments and controls). The experimental group was trained using a rhythmic activity-based music therapy program during <span dir="RTL">15</span> sessions of <span dir="RTL">45</span> minutes and <span dir="RTL">3</span> days a week, and the research data were collected using the Frostig visual perception test and by descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential ( Multivariate covariance analysis) was analyzed using SPSS.V.<span dir="RTL">22</span> software.<br>
<strong>Results:</strong> The results of data analysis showed that music-therapy based on rhythmic activities significantly increased and scores of eye motor coordination subscale (F = <span dir="RTL">07.07</span>, P = <span dir="RTL">0.001</span>), shape and background (F = <span dir="RTL">14.921</span>). P = <span dir="RTL">0.001</span>, shape stability (P = <span dir="RTL">0.828</span>, P = <span dir="RTL">0.001</span>), position in space (P = <span dir="RTL">4442</span>, P = <span dir="RTL">0.001</span>) as well as spatial relationships (F = <span dir="RTL">7.685</span>). P = <span dir="RTL">0.001</span> The variables of motor visual perception of children with autism were tested in the control group compared to the control group.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Rhythmic activities with music as one of the active and available methods have positive and effective effects on the motor visual perception skills of children with autism and this program can be used to improve the motor visual perception skills of this group of children Showed.</span></span></div>
موسیقیدرمانی, فعالیتهای ریتمیک, ادراک دیداری حرکتی, کودک, اوتیسم
music therapy, rhythmic activities, visual visual perception, child, autism
23
31
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-561-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali Akbar
Arjmandnia
علی اکبر
ارجمندنیا
Arjomandnia@ut.ac.ir
100319475328460010446
100319475328460010446
Yes
Associate Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Fereshte
Abbasi
فرشته
عباسی
fereshte.ut@gmail.com
100319475328460010447
100319475328460010447
No
MA of Psychology and Exceptional Children Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Elnaz
Dadvar
الناز
دادور
elnazdadvar1@gmail.com
100319475328460010448
100319475328460010448
No
MA of Clinical Psychology for Children and Adolescents, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
fatemeh
jaafari
فاطمه
جعفری
Fatemehjafari5555@gmail.com
100319475328460010449
100319475328460010449
No
MA of Psychology and Exceptional Children Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
shahram
soleymani
شهرام
سلیمانی
sh.soleymani@yaho.com
100319475328460010450
100319475328460010450
No
MA of Psychology and Exceptional Children Education, University of Social Welfare, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی، تهران، ایران.