Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
8
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی بسته مراقبت و آموزش زودهنگام کودکی بر بهزیستی کودکان 2 تا 24 ماهه
Effectiveness of Early Childhood Care and Education on Wellbeing of Children Aged 2 to 24 Months
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA">مقدمه:</span></b><span lang="FA"> مراقبت و آموزش زودهنگام در دوران کودکی، مهمترین نقش را در آینده کودکان ایفاء می­کند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته مراقبت و آموزش زودهنگام کودکی بر بهزیستی کودکان 2 تا 24 ماهه اجرا شد. </span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA">روش­:</span></b><span lang="FA"> روش پژوهش نیمه ­تجربی تک گروهی با پیش ­آزمون و پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل مادران و کودکان 2 تا 24 ماهه شهر اصفهان در زمستان 1399 بود. 25 مادر و کودک برای هر یک از دو گروه سنی 2 تا 12 ماه و 13 تا 24 ماه (در مجموع برای هر دو گروه 50 مادر و کودک) از طریق نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. 8 نفر از گروه 13 تا 24 ماهه در طول مطالعه کناره گیری کردند، لذا تعداد نمونه این گروه به 17 نفر تقلیل یافت. از پرسشنامه </span><span dir="LTR">ASQ-III</span> برای سنجش بهزیستی کودکان استفاده شد. <span lang="AR-SA">هر گروه از مادران و کودکان</span> <span lang="FA">طی 12 هفته تحت آموزش و مراقبت زودهنگام برای کودکان خود قرار گرفتند. </span><span lang="AR-SA"><span style="font-family:"B Zar""></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA">نتایج :</span></b> <span lang="FA">آموزش و مراقبت زودهنگام کودکی موجب ارتقاء معنادار مولفه های بهزیستی شامل حیطه ارتباطی، حیطه حرکات درشت، حیطه حرکات ظریف، حیطه حل مسئله و حیطه شخصی-اجتماعی در هر دو گروه 2 تا 12 ماه و 13 تا 24 ماه شده است (0/01></span><span dir="LTR">P</span><span lang="FA">). </span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:115%">نتیجه­ گیری:</span></span></b><span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:115%"> با توجه به تاثیر دوره آموزش و مراقبت زودهنگام بر افزایش بهزیستی کودکان در دو سال اول تولد، استفاده از این نوع آموزش برای کودکان خردسال 2 تا 24 ماه در خانواده و مهد کودک­ها پیشنهاد می شود. </span></span></span></span><span dir="RTL"> </span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="line-height:115%"><b><span style="line-height:115%">Introduction:</span></b><b> </b><span lang="EN">Early childhood care and education play the most important role in future of children.</span> <span lang="EN">The purpose of this study was to determine the effectiveness of early childhood care and education package on the well-being of children aged 2 to 24 months.</span><span lang="EN" style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><b><span style="line-height:115%">Methods:</span></b> <span lang="EN">The research method was a one-group semi-experimental with pretest and posttest.</span> <span lang="EN">The statistical population included mothers and children aged 2 to 24 months in Isfahan in the winter of 2021.</span> <span lang="EN">From the statistical population, 25 mothers and children for each of the two age groups of 2 to 12 months and 13 to 24 months (a total of 50 mothers and children for both groups) were selected through purposive sampling.</span> <span lang="EN">8 people withdrew from 13 to 24 months group during the study, so the number of samples in this group was reduced to 17 people.</span> <span lang="EN">The ASQ-III questionnaire was used to assess children's well-being.</span> <span lang="EN">Each group of mothers and children underwent early education and care for their children for 12 weeks.</span> <span lang="EN" style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><b><span lang="EN">Results: </span></b><span lang="EN">The results revealed that early childhood care and education significantly improved the components of well-being, including communication, large movements, fine movements, problem solving and personal-social domains in both groups of 2 to 12 months and 13 to 24 months.</span> <span lang="EN">(P< 0.01).</span></span><br>
<span style="line-height:115%"><b><span lang="EN">Conclusion:</span></b> <span lang="EN">Due to the effect of </span>early care and <span lang="EN">education on increasing the well-being of children in the first two years of birth, the use of this type of education for young children 2 to 24 months in the family and kindergarten is recommended.</span></span></span></span></div>
بهزیستی, رفاه, کودکان, مداخله زودهنگام تربیتی
Educational early intervention, Infants, Welfare, Well-being
96
106
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-644-1&slc_lang=fa&sid=1
Fahimeh
Abdoli
فهیمه
عبدلی
fahimehabdoli@gmail.com
100319475328460011419
100319475328460011419
No
Ph.D Student, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Mohsen
Golparvar
محسن
گل پرور
drmgolparvar@gmail.com
100319475328460011420
100319475328460011420
Yes
Associate Professor, Department of psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Asghar
Aghaei
اصغر
آقایی
aghaeipsy@gmail.com
100319475328460011421
100319475328460011421
No
Professor, Department of psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران