[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 75-86 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش فرزند پروری ذهن آگاهانه بر تنیدگی والدین در مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم
مهسا قنواتی ، نجمه حمید ، مهناز مهرابی هنرمند
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران ، n.hamid@scu.ac.ir
چکیده:   (568 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم دارای نقایص ارتباطی هستند که می تواند بر عملکرد والدین آن ها تاثیر بگذارد و والدین آن ها، نسبت به والدین کودکان در سن رشد معمولی، سطح بالاتری از استرس را گزارش می کنند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش فرزند پروری ذهن آگاهانه بر تنیدگی والدین در مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم شهر اهواز بود.
روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم بود که به انجمن اتیسم اهواز مراجعه کرده اند. از این تعداد 4 مادر، به روش نمونه گیری هدفمند و براساس نمره پرسشنامه تنیدگی والدین آبیدین (PSI) انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهم زمان استفاده شد و آزمودنی ها قبل از درمان، میانه درمان (جلسه اول، سوم، پنجم، هفتم)، پایان درمان (جلسه هشتم) و یک ماه پس از پایان درمان به پرسشنامه تنیدگی والدین آبیدین پاسخ دادند. داده ها به روش ترسیم دیداری، درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که شاخص تغییر پایا در متغیر تنیدگی والدین در سطح (0/05p<) معنی دار هستند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش فرزند پروری ذهن آگاهانه باعث کاهش تنیدگی والدین می شود.
واژه‌های کلیدی: فرزند پروری ذهن آگاهانه، تنیدگی والدین، اختلالات طیف اتیسم.
متن کامل [PDF 338 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/18 | پذیرش: 1399/2/16 | انتشار: 1399/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghanavaty M, hamid N, Mehrabizadeh Honarmand M. The Effect of Mindful Parenting Training on Parental Stress in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorders. JPEN. 2021; 7 (2) :75-86
URL: http://jpen.ir/article-1-496-fa.html

قنواتی مهسا، حمید نجمه، مهرابی هنرمند مهناز. تاثیر آموزش فرزند پروری ذهن آگاهانه بر تنیدگی والدین در مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (2) :75-86

URL: http://jpen.ir/article-1-496-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4312