[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 106-97 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین بر تنظیم هیجان و تحریک‌پذیری دانش‌آموزان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر
عباس اصغری شربیانی ، اکبر عطادخت ، نادر حاجلو ، نیلوفر میکاییلی
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، abbas.asghari04@gmail.com
چکیده:   (1325 مشاهده)
مقدمه: اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر یک اختلال جدید با چالش­های متعدد در زمینه تشخیص و درمان می­باشد. از همین­رو به کار بستن درمان­های استاندارد در زمینه تحریک­پذیری برای بدست آوردن تلویحات درمانی در این اختلال ضرورت می­یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین بر تنظیم هیجان و تحریک­پذیری دانش­آموزان دارای اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر بود. 
روش: روش تحقیق پژوهش نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون با پس ­آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان پسر مقطع متوسطه اول استان آذربایجان­ شرقی در سال­تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه پژوهش 30 دانش ­آموز دارای اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر بود که از طریق ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻏﯿﺮﺗﺼﺎدﻓﯽ انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از شاخص واکنش ­پذیری عاطفی استرینگاریس و همکاران ]2012[، پرسشنامه تنیظم هیجان گراس و جان ]2003[ و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر و با استفاده از نسخه‌ی 18 بسته‌ی آماری برای علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج : نتایج نشان داد رفتار درمانی شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش خانواده در کاهش تحریک­پذیری و تنظیم هیجان دانش­ آموزان دارای اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر به طور معناداری موثر بوده است (p<0/001). همچنین نتایج آزمون بنفرونی حاکی از ادامه ­دار بودن اثر آموزشی در دوره پیگیری بود (p>0/05).
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاضر از کارایی درمان درمان شناختی رفتاری و پایداری آن در جهت کاهش تحریک­ پذیری و تنظیم هیجان دانش­آموزان مبتلا به اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر حمایت می­کند. بنابرین استفاده از آن برای متخصصان حوزه درمان در زمینه اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر توصیه می­گردد.
واژه‌های کلیدی: اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر، تنظیم هیجان، تحریک پذیری، درمان شناختی رفتاری
متن کامل [PDF 263 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/30 | پذیرش: 1401/9/14 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari sharabiani A, Atadokht A, Hajloo N, Mikaeili N. The Effectiveness of Cognitive Behavior Therapy Based on Parental Education on Emotion Regulation and Irritability in Students with Disruptive Mood Disorders. JPEN 2023; 9 (4) :97-106
URL: http://jpen.ir/article-1-689-fa.html

اصغری شربیانی عباس، عطادخت اکبر، حاجلو نادر، میکاییلی نیلوفر. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین بر تنظیم هیجان و تحریک‌پذیری دانش‌آموزان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (4) :97-106

URL: http://jpen.ir/article-1-689-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660