استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید ایزدپناه، یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد، ایران ، hosseininik51@gmail.com
چکیده: (378 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در یادگیری ریاضی و هوش فضایی نسبت به سایر همسالان خود در سطح پایینی قرار دارند و این مهم ارتباط با پیشرفت تحصیلی و عملکرد اجتماعی در آنان دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش چرتکه بر افزایش یادگیری ریاضی و هوش فضایی در دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش اموزان مدارس غیرانتفاعی ناحیه 3 شهر یاسوج در سال 1400 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر دانش اموز مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بصورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند ( هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش تحت آموزش 12 جلسه 45 دقیقهای چرتکه با فراوانی دو بار در هفتهقرار گرفتند. مشارکت کنندگان با فرم اطلاعات جمعیت شناختی، آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون تجدید نظر شده طراحی با مکعب وکسلرکودکان (WISC-R) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با بسته آماری SPSS نسخه 24 انجام شد. نتایج نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمره یادگیری ریاضی و هوش فضایی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پس از آموزش معنادار بوده است (0/001>p). بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به یادگیری اختلال ریاضی (0/91) و هوش فضایی(0/28) بود. نتیجه گیری: با توجه بهنتایج این پژوهش به مسولین آموزش و پروش پیشنهاد میشود با بکارگیری متخصصان آموزش چرتکه در مدارس ابتدایی این مهم را به سرانجام برسانند. این آموزش منجر به تقویت یادگیری ریاضی و هوش فضایی و به تبع آن عملکرد بهتر تحصیلی و اجتماعی در آنان میشود.
Behnammoghadam Z, Hosseininik S S, Maredpour A, Behnammoghadam A. The Effectiveness of Abacus Training on Increasing Mathematical Learning and Spatial Intelligence of School Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JPEN 2023; 9 (3) :75-84 URL: http://jpen.ir/article-1-691-fa.html
بهنام مقدم ضرغام، حسینی نیک سیدسلیمان، ماردپور علیرضا، بهنام مقدم عزیز. اثر بخشی آموزش چرتکه بر افزایش یادگیری ریاضی و هوش فضایی در دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (3) :75-84