[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 19-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان دبستانی پسر دارای اختلالات برونی سازی شده
سعید رضایی ، آناهیتا خدابخشی کولایی ، داوود تقوایی
گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه غیرانتفاعی خاتم، تهران، ایران ، anna_khodabakhshi@yahoo.com
چکیده:   (16052 مشاهده)

مقدمه: پرخاشگری و اضطراب از خصیصه های اصلی اختلالات برون سازی شده می باشد و در صورت عدم درمان منجر به تاثیرات منفی بر روابط فردی و اجتماعی در بزرگسالی می شود. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نقاشی درمانی بر اضطراب و پرخاشگری در دانش آموزان دبستانی پسر می باشد.
روش: پژوهش حاضر، از نوع تحقیق نیمه تجربی با پیش و پس آزمون است. 30 دانش آموز دبستانی که بالاترین نمره را در پرسشنامه کانرز والدین کسب کردند، در دو گروه آزمایشی (15 نفر)  و کنترل (15 نفر)  تخصیص تصادفی شدند. گروه آزمایش نقاشی درمانی را در طول ده جلسه (هفته ای یک جلسه، هر جلسه به طور متوسط 45 دقیقه) دریافت کردند. اضطراب و پرخاشگری کودکان در ابتدا و انتهای جلسات درمانی با استفاده از پرسشنامه خشم کودک نلسون، مقیاس اضطراب اسپنس اندازه گیری شد. در نهایت،  تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد.
یافته ها: تفاوت معناداری بین در نمرات پیش آزمون (53/2±41/131) و پس آزمون (87/114±239/7) پرخاشگری (p<0.001. F=28.313) و همچنین، در نمرات پیش آزمون (27/80±587/5) و پس آزمون (93/75± 497/6) اضطراب (p<0.001, F=15.698) در دانش آموزان دبستانی قبل و بعد از مشاوره گروهی وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که نقاشی درمانی در بهبود مشکلات رفتاری چون اختلالات برون سازی شده در دانش آموزان دبستانی مؤثر است. از این رو، نقاشی درمانی می تواند به عنوان یکی از مداخلات درمانی در کاهش مشکلات رفتاری  کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: هنردرمانی، اختلال رفتاری، پرخاشگری، اضطراب، کودکان
متن کامل [PDF 439 kb]   (9699 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/15 | پذیرش: 1394/9/15 | انتشار: 1394/9/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee S, Khodabakhshi Koolaee A, Taghvaee D. Influence of painting therapy in decreasing aggression and anxiety among elementary school boys. JPEN 2015; 2 (2) :10-19
URL: http://jpen.ir/article-1-129-fa.html

رضایی سعید، خدابخشی کولایی آناهیتا، تقوایی داوود. اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان دبستانی پسر دارای اختلالات برونی سازی شده. مجله پرستاری کودکان. 1394; 2 (2) :10-19

URL: http://jpen.ir/article-1-129-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645