[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 40-34 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سیستم مغزی- رفتاری با شیوه‌های مقابله با استرس و نقش آن در سلامت‌روان دانش‌آموزان
یاور جمالی قراخانلو ، فریبا ستارپور ایرانقی ، سکینه نجفی
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، faribasattarpour21@gmail.com
چکیده:   (6596 مشاهده)

مقدمه: با توجه به تأثیر سیستم مغزی رفتاری بر شیوه‌های مقابله با استرس، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی سیستم مغزی –رفتاری با شیوه های مقابله با استرس و نقش آن در سلامت‌روانی دانش‌آموزان بوده است.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی (پیمایشی) می‌باشد. بدین منظور 300 نفر دانش‌آموز دختر رشته ریاضی- فیزیک  ( ناحیه 4) شهر تبریز در دامنه سنی 16 تا 18 سال به روش نمونه گیری خوشه ای – تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه  BAS/BIS کاور و وایت ، پرسشنامه سبک‌های مقابله‌ای لازاروس و فالکمن و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش سیستم مغزی- رفتاری و شیوه‌های مقابله با استرس در سلامت روان، از تحلیل رگرسیون استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که  نمره کلی سلامت‌روانی و مولفه‌هایش با سبک مقابله مساله‌مدار و سیستم مغزی فعالسازی رابطه معکوس و با سبک مقابله هیجان‌مدار و سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه مثبت معنی‌داری دارد. همچنین سبک مقابله مساله‌مدار با سیستم مغزی فعالسازی رابطه مثبت و با سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه معکوس معنی‌داری دارد. سبک مقابله هیجان‌مدار با سیستم مغزی فعالسازی رابطه معکوس و با سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه مثبت معنی‌داری دارد.

نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان داد که سلامت‌روانی دانش‌آموزان در زمینه‌های جسمانی، روانی و اجتماعی تحت تاثیر حساسیت متفاوت سیستم مغزی رفتاری و راهبردهای مقابله ای افراد در برابر استرس‌ها ی روزانه قرار می‌گیرد.

واژه‌های کلیدی: سیستم مغزی–رفتاری، شیوه‌های مقابله با استرس، سلامت‌روان، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 343 kb]   (5010 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/23 | پذیرش: 1395/6/17 | انتشار: 1395/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamali Gharakhanlou Y, sattarpour iranaghi F, Najafi S. The Survey relationship Brain/Behavioral systems with Coping Skills with stress and its role in the mental health of students. JPEN 2016; 3 (2) :34-40
URL: http://jpen.ir/article-1-166-fa.html

جمالی قراخانلو یاور، ستارپور ایرانقی فریبا، نجفی سکینه. بررسی رابطه سیستم مغزی- رفتاری با شیوه‌های مقابله با استرس و نقش آن در سلامت‌روان دانش‌آموزان. مجله پرستاری کودکان. 1395; 3 (2) :34-40

URL: http://jpen.ir/article-1-166-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645