گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده: (7387 مشاهده)
مقدمه: آسم بعنوان یک بیماری مزمن باعث کاهش سطح کیفیت زندگی کودکان می شود. هدف نهایی درعلوم سلامت افزایش سطح کیفیت زندگی بیماران می باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر اجرای برنامه خود مراقبتی بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه با بیماری آسم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی می باشد. تعداد نمونه ها 60 نفر(گروه آزمون و گروه کنترل) محاسبه شد. نمونه ها از درمانگاه بیمارستان کودکان شهرستان بابل انتخاب شدند. برنامه طراحی شده خودمراقبتی طی 7 گام که شامل بررسی و شناخت ، تعیین سطح تغییر رفتار بر اساس مدل تغییر رفتار ، تنظیم جدول مرحله بندی تغییر رفتار، هدف گذاری و برنامه ریزی، تهیه نیازمندی های لازمه اجرای برنامه، اجرای برنامه به صورت گروهی و ازشیابی نهایی خود مراقبتی در گروه آزمون به کار گرفته شد و پس از یک ماه کیفیت زندگی کودکان در هر دو گروه سنجیده شد.
یافته ها: میانگین نمره خود مراقبتی قبل از مداخله در گروه مداخله 107/23و انحراف معیار 14/48 و بعد از مداخله 127/3 و انحراف معیار 11/94 می باشد قبل از مداخله اختلاف معنی داری بین میانگین خودمراقبتی و کیفیت زندگی گروه آزمون و شاهد وجود نداشت(0/05<P). اما بعد از مداخله این اختلاف معنی دار بود(0/05>P).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای برنامه های خودمراقبتی در بهبود کیفیت زندگی کودکان آسمی در سن مدرسه موثر است .