استادیار گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان ، a.ghamarani@edu.ui.ac.ir
چکیده: (4828 مشاهده)
مقدمه: مشکلات رفتاری تأثیرات منفی بسیاری بر رشد و تحول کودک دارد. در دهههای ﺍﺧﯿﺮ متخصصان ﺑﺮ روﺍﺑﻂ ﮐﻮدک ﺑﺎ مراقب اصلی ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺴﯿﺎر کردهاند، زیﺮﺍ ﺑﺎور دﺍرﻧﺪ ویژگیهای مراقب اصلی، بنیان رﺷﺪ هیجانی، شناختی و رفتاری ﮐﻮدک رﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ و ﺧﻄﺮ ﺍﺑﺘﻼی ﮐﻮدک ﺑﻪ مشکلات رفتاری را ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽدﻫﺪ. بر این اساس، پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی بین آمادگی نوستالژی مادران و مشکلات رفتاری فرزندان دختر پیشدبستانی شهر نجفآباد انجام شد. روش: 150 مادر با فرزند کودک پیشدبستانی دختر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از مهدکودکهای شهرستان نجفآباد اصفهان پرسشنامههای مشکلات رفتاری (آشنباخ، 1991) و مقیاس آمادگی نوستالژیکی (هاولنا و هولاک، 2004) را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج رگرسیون نیز نشان داد که آمادگی نوستالژیکی شخصی 26 درصد (0/001˂p و2/42-=β)، بین فردی 27 درصد (0/669 p= و0/22 =β) فرهنگی 31 درصد (0/001˂p و3/76- =β)، مجازی 28 درصد (0/146=p و0/71- =β)، نمره کل 27 درصد (0/001˂p و7/58=β) از مشکلات رفتاری درونی را تبیین میکند. علاوه بر این، آمادگی نوستالژی شخصی 24 درصد (001/0˂p و63/4-=β)، بین فردی 26 درصد (0/861p=و 0/09 =β) نوستالژی فرهنگی 29 درصد (0/001˂p و 3/69- =β) مجازی 25 درصد (0/020 p=و 1/14 =β) و نمره کل آمادگی نوستالژیکی 25 درصد (0/001˂p و 7/24=β) از مشکلات رفتاری برونی را تبیین مینمود. نتیجهگیری: از آنجایی که آمادگی نوستالژی مادران رابطه تنگاتنگی با مشکلات رفتاری فرزندانشان دارد، لذا بر اساس نتایج این پژوهش میتوان از این یافتهها در تدوین مداخلات درمانی و آموزشی بهره ببرند. همچنین متخصصان حوزه کودکان پیشدبستانی میتوانند از این نتایج در برنامههای خود بهره ببرند.
Ghamarani A. Relationship Between the Mothers Nostalgic Preparation and Behavioral Problems of their Preschool Daughters. JPEN 2018; 4 (4) :35-41 URL: http://jpen.ir/article-1-249-fa.html