کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، s.khoshsorour@gmail.com
چکیده: (5095 مشاهده)
مقدمه:ازجملهعواملمؤثرزیستیکهدرعملکردنوجوانانتأثیردارد،ریتمهایشبانهروزیاست که افراد در این زمینهترجیحاتخاصوتفاوتهاییباهمدارند. این پژوهش با هدف مقایسه یمؤلفههایمدلپنجعاملیشخصیتدردانش آموزان با تیپ های صبحگاهی و شامگاهی انجام شد. روش : روشپژوهشازنوعتوصیفی - تحلیلی بود.تعداد100نفرازدانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی (50 نفر با ریتم صبحگاهی و 50 نفر با ریتم شامگاهی)، در سال تحصیلی 96-95 به روش نمونه گیری هدفمند گزینش شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ی صبحگاهی - شامگاهی (MEQ) و پرسشنامه یپنجعاملی شخصیتنئو (NEO-FFI( بودند. تحلیلداده ها بااستفادهازآزمونتحلیلواریانسانجامگرفت. یافته ها: بیندو گروهصبحگاهی وشامگاهیدر ابعاد نوروز گرایی،برونگرایی،تجربه گرایی،توافقپذیری ووجدان گرایی تفاوت معنادار وجود دارد (0/05>P). افراد با ریتم صبحگاهی، از وجدان گرایی و توافق پذیری بالاتری برخوردارند و افراد با ریتم شامگاهی، از لحاظ نوروز گرایی، برون گرایی و تجربه گرایی در سطح بالاتری قرار دارند. نتیجه گیری:از نتایج پژوهش حاضرمی توانجهتبرنامهریزیدقیقتربرایاستفادهازحداکثرتواناییدانش آموزان در ساعات مفید روز، و آگاه سازی خانواده ها جهت ایجاد زمینه ی مناسب برای شکل گیری نوع ریتم های شبانه روزی نوجوانان در سنین حساس رشد، بهره برد.
Mirshamsi Z, Khoshsorour S. Comparing the Five-Factor Model of Personality in Students with Morningness - Eveningness Rhythms. JPEN 2019; 5 (2) :14-21 URL: http://jpen.ir/article-1-288-fa.html
میرشمسی زهرا، خوش سرور سحر. مقایسه مؤلفه های مدل پنج عاملی شخصیت در دانش آموزان با تیپ های صبحگاهی - شامگاهی. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (2) :14-21