[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 13-6 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارکردهای شناختی مغز نوجوانان قطع درمان شده از لوسمی حاد لنفوبلاستیک
مونا ملک زاده مغانی ، فرشته عباسی ، امید امانی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، o.amani69@yahoo.com
چکیده:   (3938 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی عصب‌شناختی از جمله ساخت‌های مهمی هستند که با فرآیندهای روانشناختی مسئول کنترل هوشیاری، تفکر و عمل مرتبط بوده و توانایی افراد برای بازداری، اصلاح خود، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، حل مساله، استفاده از حافظه کاری و هدف‌گذاری برای انجام تکالیف را نشان می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای شناختی مغز نوجوانان قطع درمان‌شده از لوسمی حاد لنفوبلاستیک دارای سابقه شیمی‌درمانی با همتایان غیر مبتلا بود.
 
روش‌: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی‌مقایسه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان بقاءیافته از لوسمی شهر تهران تشکیل داده که از این میان 50 نفر از نوجوانان بقاءیافته از لوسمی به روش نمونه‌گیری هدفمند در طی سال‌های 96-95، از بیمارستان کودکان مفید انتخاب شده و در مقایسه با 50 نفر از نوجوانان غیر مبتلا و سالم که به صورت تصادفی از مدارس شهر تهران انتخاب شده بودند قرار گرفتند. داده‌های پژوهش به وسیله آزمون عملکرد مداوم، ویسکانسین و برج لندن گردآوری و به وسیله روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه نوجوانان قطع درمان شده از لوسمی و همتایان غیر مبتلا در متغیرهای تعداد حرکات، زمان برنامه‌ریزی و زمان تفکر در آزمون برج لندن، متغیرهای طبقات تکمیل شده، درجاماندگی و تعداد پاسخ‌های صحیح در آزمون ویسکانسین و متغیرهای خطای حذف و خطای ارتکاب در آزمون عملکرد مداوم تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0/05>P). در حالی که تنها در متغیر زمان واکنش آزمون عملکرد مداوم بین دو گروه تفاوت معنی‌داری دیده نشد (0/05<P).
 
نتیجه‌گیری: وجود مشکلات عمیق در کارکردهای اجرایی افراد قطع درمان‌شده از لوسمی می‌تواند اثرات بسیاری را بر جریان زندگی پس از درمان برجای گذاشته و هرگونه مزیت افزایش بقاء را به خطر اندازد.
واژه‌های کلیدی: نوجوانان، قطع درمان شده، لوسمی حاد لنفوبلاستیک، کارکردهای اجرایی
متن کامل [PDF 651 kb]   (2369 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/24 | پذیرش: 1396/10/10 | انتشار: 1397/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

malekzade O, abbasi F, amani O. The cognitive brain functions in adolescent survivor of lymphoblastic leukemia. JPEN 2019; 5 (2) :6-13
URL: http://jpen.ir/article-1-312-fa.html

ملک زاده مغانی مونا، عباسی فرشته، امانی امید. بررسی کارکردهای شناختی مغز نوجوانان قطع درمان شده از لوسمی حاد لنفوبلاستیک. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (2) :6-13

URL: http://jpen.ir/article-1-312-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645