استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه تهران ، mfiroozy@ut.ac.ir
چکیده: (4986 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد به دلیل مزمن بودن بیماری، درمانهای طولانیمدت و عوارض و محرومیتهای ناشی از آن، از اوایل کودکی استرس قابلتوجهی را تجربه میکنند و مستعد انواع مشکلات روانشناختی هستند. روش: این مطالعۀ علی-مقایسهای بر روی 50 کودک مبتلا به هموفیلی و 50 کودک مبتلا به لوسمی حاد مراجعهکننده به بیمارستان مفید در محدودۀ سنی 12-7 سال و 50 کودک سالم در محدودۀ سنی فوق انجام گرفت. روش نمونهگیری در گروه کودکان سالم به صورت تصادفی و در گروه کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد به صورت در دسترس بود. در این پژوهش به منظور بررسی اختلالات رفتاری و هیجانی، پرسشنامۀ سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL) مورد استفاده قرار گرفت که توسط والدین این کودکان تکمیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به هموفیلی در متغیرهای فعالیتها، عملکرد تحصیلی و شایستگی کلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد در متغیرهای فعالیتها و شایستگی کلی نمرات پایینتری نسبت به کودکان سالم کسب نمودند. عملکرد اجتماعی این دو گروه از کودکان تفاوت معناداری را با کودکان سالم نشان نداد و نیز تفاوت معناداری در عملکرد تحصیلی کودکان مبتلا به لوسمی حاد با کودکان سالم مشاهده نشد. مشکلات درونیسازی و برونیسازی و مشکلات رفتاری و هیجانی کلی کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد بیش از کودکان سالم بود. همچنین کودکان مبتلا به هموفیلی رفتار قانونشکنی بیشتری را نسبت به کودکان مبتلا به لوسمی حاد نشان دادند. نتیجهگیری: نتایج بیانگر این مطلب است که عوامل مرتبط با بیماری (مانند آنمی و خونریزی)، درمان (عوارض جانبی داروها) و محرومیتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد زمینهساز برخی مشکلات روانشناختی شده است.
Firoozi M, Azadfar Z. Behavioral and emotional disturbances in children with hemophilia and children with acute lymphoblastic leukemia (ALL). JPEN 2019; 5 (3) :43-51 URL: http://jpen.ir/article-1-363-fa.html
فیروزی منیژه، آزادفر زهرا. مقایسۀ اختلالات رفتاری و هیجانی کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (3) :43-51