[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 12-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت های اجتماعی و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص
زینب پیرعباسی ، سحر صفرزاده
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز، ایران. ، safarzadeh1152@yahoo.com
چکیده:   (4507 مشاهده)
مقدمه: اختلالات یادگیری از عوامل مهم افت تحصیلی برخی از دانش­ آموزان است و تعیین روش­های درمانی مناسب می­تواند باعث موفقیت تحصیلی آنها و افزایش احساس عزت نفسشان شود. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت­های اجتماعی و عملکرد حافظه دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص می­باشد.
روش­: این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی (پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اهواز تشکیل داده و نمونه نیز شامل 30 دانش آموز دختر که دارای ملاک­های تشخیص اختلال یادگیری خاص براساس آزمون هوشی تجدید نظر شده وکسلر برای کودکان (1974) و براساس مقیاس مهارت­های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) دارای نقص در مهارت­های اجتماعی تشخیص داده شدند، بودند و به صورت تصادفی ساده انتخاب و به قید قرعه در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای تحت بازی درمانی گروهی قرار گرفتند. پس از پایان برنامه آموزشی هر دو مقیاس برای هر دو گروه اجرا گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بازی درمانی گروهی موجب بهبود مهارت­های اجتماعی در ابعاد همکاری، ابراز وجود، خویشتن داری و ارتقای عملکرد حافظه کوتاه مدت در ابعاد دیداری و شنیداری، در گروه آزمایش شده است.
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­ها، مداخله بازی درمانی با هدف توانبخشی شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، در بهبود کارکردهای اجرایی آنها موثر و مکمل درمان بوده و از این رو اجرای بازی درمانی گروهی توسط کارشناسان مجرب به عنوان یک برنامه فوق العاده در جهت بهبود شرایط دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص توصیه می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی گروهی، مهارت‌های اجتماعی، عملکرد حافظه، اختلال یادگیری خاص
متن کامل [PDF 637 kb]   (2237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/6/27 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirabasi Z, Safarzadeh S. The Effectiveness of Group Play Therapy on Social Skills and Memory Performance of primary school girl student’s with Specific learning disorder. JPEN 2019; 6 (2) :5-12
URL: http://jpen.ir/article-1-391-fa.html

پیرعباسی زینب، صفرزاده سحر. اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت های اجتماعی و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص. مجله پرستاری کودکان. 1398; 6 (2) :5-12

URL: http://jpen.ir/article-1-391-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645