[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 39-30 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی بر اجرای مهارت دستخط در کودکان با اختلال بیش فعالی
ساجده فرهنگ نیا ، رمضان حسن زاده ، سعید قربانی
استاد گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، hasanzadeh.r@gmail.com
چکیده:   (3315 مشاهده)
مقدمه: بر اساس نظریه یادگیری حرکتی بهینه، عوامل خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی، عملکرد و یادگیری مهارت­های حرکتی را تسهیل می­کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل خودمختاری، تمرکز توجه و ترکیب این عوامل بر اجرای مهارت دست­خط در کودکان با اختلال بیش فعالی بود.
روش:  پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی کودکان کلاس دوم و سوم ابتدایی استان بابل در سال تحصیلی 1397-1396، تشکیل داد. برای غربالگری کودکان مبتلا به ADHD از مقیاس­های معلم و والدین کانرز استفاده شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. نمونه شامل 24 کودک بود که در گروه آزمایش 12 کودک و در گروه کنترل 12 کودک گمارده شدند. سپس از ابزار ارزیابی دست­نویس فارسی حوائی و همکاران برای سنجش دستخط کودکان به عنوان پیش‌آزمون برای هر دو گروه استفاده شد. کودکان گروه آزمایش در موقعیت­های خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. در پایان این دوره ابزار سنجش دستخط کودکان به عنوان پس‌آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس در سطح (P<0/001) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان داد که کودکان با اختلال بیش فعالی گروه آزمایش در موقعیت کنترل/خودمختاری نسبت به موقعیت­های دیگر عملکرد بهتری داشتند (P<0/001). تفاوت معنی­دار دیگری بین موقعیت­های دیگر مشاهده نشد.
نتیجه ­گیری: براساس نتایج این پژوهش، بهبود مهارت دستخط، خودمختاری موثرتر از تمرکز توجه بیرونی می­باشد و ویژگی اجرای خودکار مهارت دستخط در کودکان و همچنین اهمیت خودمختاری برای بهبود مهارت دستخط نشان داده شد.
واژه‌های کلیدی: دستخط، خودمختاری، تمرکز توجه، اختلال بیش فعالی
متن کامل [PDF 276 kb]   (1228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/31 | پذیرش: 1398/5/2 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farhangnia S, hasanzade R, ghorbani S. The effect of autonomy factors, focus attention and the combination of these factors on the implementation of hands-on skills in children with attention deficit / hyperactivity disorder. JPEN 2020; 6 (4) :30-39
URL: http://jpen.ir/article-1-436-fa.html

فرهنگ نیا ساجده، حسن زاده رمضان، قربانی سعید. تاثیر خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی بر اجرای مهارت دستخط در کودکان با اختلال بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (4) :30-39

URL: http://jpen.ir/article-1-436-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645