استادیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، n45sadeghi@yahoo.com
چکیده: (2621 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تفاوت نتایج تحقیقات در زمینه اثرات سوء نوبت کاری پرسنل پرستاری بر افراد خانواده به خصوص کودکان، این مطالعه با هدف تعیین مقایسه مشکلات رفتاری کودکان پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی آیت اله کاشانی اصفهان بر حسب نوبت کاری در سال 1397 انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقایسهای می باشد که بر روی 200 نفر از پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی آیت اله کاشانی اصفهان با روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری کوآی و پترسون انجام گردید. یافته ها: بیشتر نمونه ها در هر دو گروه خانم بوده و در بخش اورژانس کار میکردند. نتایج حاصل از آزمون من- ویتنی نشان داد که سطح مشکلات رفتاری کودکان در گروه شیفت صبح ثابت به طور معناداری کمتر از گروه شیفت در گردش بود (0/05 P <). همچنین آزمون آنالیز کوواریانس در این پژوهش نشان داد که میانگین نمره کل مشکلات رفتاری و ابعاد مشکلات توجه- ناپختگی و اختلال سلوک در گروه شیفت صبح ثابت به طور معناداری کمتر از گروه شیفت در گردش بود(0/05 P <). اما میانگین نمرات اضطراب و پرخاشگری بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت(0/05 P >). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، کودکان پرستاران شاغل در شیفت های نوبتی دارای مشکلات رفتاری بیشتری نسبت به کودکان پرستاران صبح کار دائم می باشند لذا، توجه بیشتر به کودکان شاغلین نوبت کار در حرفه پرستاری بایستی در نظر گرفته شده و توصیه میگردد که در جهت برنامهریزی پرستاران دارای کودک به این مهم نیز توجه گردد.
Raeisi S, Sadeghy N, Azarbarzin M. Comparison of Behavioral Problems in Children of Permanent Morning Shift and Circulating Shift Nurses in Ayat Allah Kashani Educational Treatment Center in Isfahan 2018. JPEN 2021; 7 (2) :39-45 URL: http://jpen.ir/article-1-461-fa.html
رئیسی شهرام، صادقی نرگس، آذربرزین مهرداد. مقایسه مشکلات رفتاری کودکان پرستاران صبح کار دائم با پرستاران نوبت کار شاغل در مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی اصفهان در سال 1397. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (2) :39-45