:: دوره 8، شماره 1 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 64-56 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی قصه درمانی بر ناسازگاری رفتاری و سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال
سجاد پناهی فر ، ژیلا ماهری نوریانی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، مرکز مشاوره تدبیر، ارومیه، ایران ، zhila.mahri@gmail.com
چکیده:   (2283 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش­ فعالی شیوع نسبتاً بالایی دارد و مشکلات زیادی را برای کودک، والدین، معلمان و جامعه به وجود می ­آورد. این تحقیق به‌منظور اثربخشی قصه ­درمانی بر ناسازگاری رفتاری و سلامت روانشناختی کودکان بیش ­فعال شهر کرمان انجام شد.
روش کار: روش این تحقیق، نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ ی آماری شامل کلیه­ ی دانش ­آموزان بیش­ فعال (12-7 سال) شهر کرمان در سال 1398 بودند. با استفاده از روش هدفمند، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب شدند. 10 جلسه آموزش 90 دقیقه ­ای مداخله بر روی گروه آزمایشی انجام شد. گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. آزمودنی‌ها به پرسشنامه‌های کانزر والدین، فهرست رفتاری کودکان آشنباخ و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر، قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که قصه­ درمانی باعث کاهش ناسازگاری رفتاری و افزایش سلامت روانشناختی کودکان بیش­ فعال می­شود (0/01P<).
نتیجه­ گیری: قصه­ درمانی در کاهش ناسازگاری رفتاری و افزایش سلامت روانشناختی کودکان بیش­ فعال موثر بود. بنابراین از این نوع درمان می­توان برای تغییر و اصلاح رفتاری و بهبود سلامت روان کودکان بیش­ فعال در مراکز درمانی استفاده کرد.

 
واژه‌های کلیدی: قصه درمانی، ناسازگاری رفتاری، سلامت روانشناختی، کودکان بیش فعال.
متن کامل [PDF 249 kb]   (1082 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/10 | پذیرش: 1399/10/17 | انتشار: 1400/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها