دکترای تخصصی آموزش بهداشت ارتقاء سلامت، واحد تحقیقات نظام سلامت، مرکز بهداشت ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران ، z.morad@yahoo.com
چکیده: (3525 مشاهده)
مقدمه: دختران در سنین انتهایی نوجوانی، در اثر عواملی از قییل عبور از یک مرحله تکاملی و فشارهای اجتماعی و تحصیلی به عنوان یک گروه در معرض خطر از نظر سلامت روان مطرح می باشند .هدف از این مطالعه تعیین شیوع استرس، اضطراب، افسردگی و عوامل موثر بر آن در این گروه می باشد. روش : این پژوهش توصیفی- تحلیلی بر روی 398 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر رفسنجان انجام شد.روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک،عواملی از قبیل میزان استفاده از اینترنت و سن قاعدگی و پرسشنامه استاندارد فسردگی، اضطراب و استرس (DASS 42)بود. نتایج : نتایج این مطالعه نشان داد که استرس، اضطراب و افسردگی در بیش از 50 درصد دانش آموزان دختر با درجات متفاوت وجود داشت. از بین عوامل تعیین کننده، تنها استفاده افراطی از اینترنت، با هر سه اختلال استرس اضطراب و افسردگی ارتباط آماری معنی داری داشت(0/05>p). نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای اختلالات روانی در بین دختران دانش آموز و ارتباط آن با استفاده بیش از حد از اینترنت، انجام غربالگری دقیق تر و طراحی مداخلاتی جهت کاهش این اختلالات با تاکید بر عوامل خطر پیشنهاد می شود ، تا شاهد ارتقاء ،سلامت روان دانش آموزان دختر باشیم
Abdolkarimi M, Sarrafi M, Nejad Torshabi2 M, Khodadadi H, Zareipour M. Stress, Anxiety and Depression and Related Factors in Secondary School Girls in Rafsanjan in 98. JPEN 2021; 7 (3) :69-75 URL: http://jpen.ir/article-1-514-fa.html
عبدالکریمی مهدی، صرافی مریم، نژاد ترشابی مرضیه، خدادای حسن، زارعی پور مرادعلی. استرس، اضطراب و افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر رفسنجان در سال 98. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (3) :69-75