:: دوره 7، شماره 3 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 69-75 برگشت به فهرست نسخه ها
استرس، اضطراب و افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر رفسنجان در سال 98
مهدی عبدالکریمی، مریم صرافی، مرضیه نژاد ترشابی، حسن خدادای، مرادعلی زارعی پور
دکترای تخصصی آموزش بهداشت ارتقاء سلامت، واحد تحقیقات نظام سلامت، مرکز بهداشت ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران ، z.morad@yahoo.com
چکیده:   (1076 مشاهده)
مقدمه: دختران در سنین انتهایی نوجوانی، در اثر عواملی از قییل عبور از یک مرحله تکاملی و فشارهای اجتماعی و تحصیلی به عنوان یک گروه در معرض خطر از نظر سلامت روان مطرح می باشند .هدف از این مطالعه تعیین شیوع استرس، اضطراب، افسردگی و عوامل موثر بر آن در این گروه می باشد.
روش : این پژوهش توصیفی- تحلیلی بر روی 398 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر رفسنجان انجام شد.روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی  شامل اطلاعات دموگرافیک،عواملی از قبیل میزان استفاده از اینترنت و سن قاعدگی و  پرسشنامه استاندارد فسردگی، اضطراب و استرس (DASS 42)بود.
نتایج : نتایج این مطالعه نشان داد که استرس، اضطراب و افسردگی در  بیش از 50 درصد دانش آموزان دختر با درجات متفاوت وجود داشت. از بین عوامل تعیین کننده، تنها استفاده افراطی از اینترنت، با هر سه اختلال استرس اضطراب و افسردگی ارتباط آماری معنی داری داشت(0/05>p).
نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای اختلالات روانی در بین دختران دانش آموز و ارتباط آن با استفاده بیش از حد از اینترنت،  انجام  غربالگری دقیق تر و طراحی مداخلاتی جهت کاهش این اختلالات با تاکید بر عوامل خطر پیشنهاد می شود ، تا شاهد ارتقاء ،سلامت روان دانش آموزان دختر باشیم
واژه‌های کلیدی: استرس، اضطراب، افسردگی، دختران نوجوان
متن کامل [PDF 268 kb]   (413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/2/13 | انتشار: 1400/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها