:: دوره 7، شماره 3 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 20-12 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان
وجیهه ابویی مهریزی ، عبداله شفیع آبادی ، آناهیتا خدابخشی کولایی ، جواد خلعتبری
استاد، گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، shaiabadi@.yahoo.com
چکیده:   (3189 مشاهده)
مقدمه: نوجوانی مرحله مهمی از رشد انسان است. بلوغ باعث تغییرات فیزیولوژیکی، هیجانی، شناختی و اجتماعی در نوجوانان می‌شود و این تغییرات بر ابعاد مختلف زندگی فرد از جمله نحوه تمایزیافتگی از خود نوجوانان تأثیر می‌گذارد. از این رو بهبود تمایزیافتگی از خود این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است.  هدف از پژوهش حاضر بررسی هم­سنجی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان بود.
 روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دختران نوجوان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از دختران نوجوان در سه گروه طرحواره درمانی به شیوه گروهی (15 نفر)، درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش تحت طرحواره درمانی به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقه‌ای) پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقه‏ای) قرار گرفتند. گروه کنترل در طی این مدت هیچ‌گونه مداخله­ خاصی را دریافت نکرد. از سیاهه تمایز یافتگی خود فرم کوتاه (SDI-SF) دریک، مورداک، مارسزالک و باربر (2015) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد.
یافته ­ها: هر دو روش درمانی می­توانند تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان را بهبود بخشند، اما طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تمایزیافتگی از خود دارای تأثیر بیشتری بود (54/1 %(Effect Size=  . اما استفاده از طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد تاثیر معناداری بر موقعیت من نداشت. نتایج این پژوهش اثربخشی دو روش طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی را در بهبود تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان مورد تائید قرار داد.
نتیجه­ گیری: بنابراین توجه به مشاوران و روان شناسان به اثربخشی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به بهبود تمایز یافتگی در دختران نوجوان کمک می کند.
واژه‌های کلیدی: طرحواره درمانی، پذیرش و تعهد، تمایز یافتگی از خود، نوجوانان، دختران.
متن کامل [PDF 302 kb]   (1077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/5 | پذیرش: 1399/6/4 | انتشار: 1400/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها