:: دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 80-71 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی برنامه آموزشی خودکنترلی بر کاهش آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان
رسول شکارچی ، مریم اکبری ، حمزه احمدیان ، یحیی یاراحمدی
استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. ، Akbari@iausdj.ac.ir
چکیده:   (3199 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد به مواد معضلی فردی و اجتماعی است که با تبعات منفی بسیاری همراه است و نوجوانی دوره­ای پرخطر برای گرایش به اعتیاد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی خودکنترلی بر کاهش آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه­ دانش آموزان دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان نقده در سال تحصیلی 98-1397 بودند. به شیوه نمونه گیری هدفمند، تعداد 60 نفر از دانش آموزان که نمرات بالا در مقیاس گرایش به اعتیاد داشتند، انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 30 نفر). گروه آزمایش تحت 10 جلسه هفتگی 90 دقیقه­ای آموزش خود­کنترلی قرار گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها عبارت بود از مقیاس گرایش به اعتیاد (Addiction tendency scale).
نتایج : نمرات میانگین تعدیل‌شده میزان آمادگی به اعتیاد پس از اجرای آموزش خودکنترلی در افراد گروه مداخله (52/36) پایین­تر از میزان آمادگی به اعتیاد در افراد گروه کنترل (71/78) می‌باشد. بنابراین برنامه آموزشی خودکنترلی بر کاهش آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان اثربخش بود (05/0>P).

نتیجه­ گیری: برنامه آموزشی خودکنترلی می­تواند مداخله­ ای موثر در در کاهش آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان باشد.
واژه‌های کلیدی: آمادگی به اعتیاد، دانش آموز، خودکنترلی
متن کامل [PDF 239 kb]   (3536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/3 | پذیرش: 1399/10/17 | انتشار: 1400/10/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها