[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 73-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بحث گروهی بر تعارضات مادر- فرزند بستری در بخش های روانپزشکی کودکان
زهرا عطایی ، نرگس صادقی ، مریم مقیمیان
استادیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ، n45sadeghi@yahoo.com
چکیده:   (1558 مشاهده)
مقدمه : والدین عامل تاثیرگذار بر کیفیت دریافت مراقبت و درمان کودک در بخشهای روانپزشکی هستند و تعارضات مادر- فرزند بر پیش‏آگهی درمان تاثیرات بسزایی دارد.
 روش :  در یک کارازمایی بالینی شاهد دار تصادفی 64  زوج مادر- فرزند مراجعه کننده به بخشهای روانپزشکی کودک بیمارستان نور اصفهان در سال 1399 مشارکت داشتند.  گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه‏ای بحث گروهی تعارضات والد- فرزند شرکت کردند؛ در گروه کنترل مداخله انجام نشد.  میزان تعارض والد- فرزند  قبل ویکماه بعد از مداخله با مقیاس استاندارد تعارض والد- فرزند اشتراوس اندازه گیری شد..
یافته ها: نمره تعارضات مادران قبل از آموزش در گروه مداخله 9/33±  39 و  در گروه کنترل 6/38±  38/15بود که تفاوت معناداری نداشت(0/05< p). یکماه بعد ، میانگین این نمرات  گروه مداخله 5/58 ±  31/09و گروه کنترل 6/46 ±  40/34بود که تفاوت معنادار داشت (0/001>p). نمره تعارضات فرزندان قبل از آموزش در گروه مداخله 8/59±46/15و در گروه کنترل 6/18±  46/60بود که تفاوت معناداری نداشت (0/05< p). یکماه بعد ، میانگین این نمرات گروه مداخله 8/79±  39/15و گروه کنترل 4/92±  45/34بود که تفاوت معنادار داشت (0/05>p).
نتیجه گیری: بحث گروهی بر تعارضات مادر-فرزند بستری در بخش‏های روانپزشکی کودک موثر بود. بنابراین این شیوه و محتوای آموزشها می‏تواند در کنترل تعارضات  موثر باشد و پیشنهاد میشود در برنامه آموزشی بیماران مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: بحث گروهی، تعارض - مادر-فرزند
متن کامل [PDF 304 kb]   (403 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/8 | پذیرش: 1399/9/18 | انتشار: 1400/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ataei Z, sadeghi N, moghimian M. The effect of group discussion on mother-child conflicts admitted to child psychiatric wards. JPEN 2021; 7 (4) :65-73
URL: http://jpen.ir/article-1-566-fa.html

عطایی زهرا، صادقی نرگس، مقیمیان مریم. تاثیر بحث گروهی بر تعارضات مادر- فرزند بستری در بخش های روانپزشکی کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (4) :65-73

URL: http://jpen.ir/article-1-566-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645