[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 52-46 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بسته آموزشی خوش بینی به روش قصه‌گویی بر تنیدگی تحصیلی کودکان دختر
زیبا اسعدی ، ویدا رضوی ، علیرضا منظری توکلی ، مهشید تجربه کار
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ، vidarazavi@gmail.com
چکیده:   (1279 مشاهده)
مقدمه: تنیدگی تحصیلی در نتیجه ارزیابی فرد، مبنی بر تجربه ناهماهنگی بین درک از مطالبات موقعیت­های تحصیلی و منابع درون فردی است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی خوش بینی به روش قصه گویی بر تنیدگی تحصیلی کودکان دختر انجام شد.

روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل است. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش­ آموزان دختر شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل داد. تعداد 40  نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه­ های آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس پرسشنامه­ تنیدگی تحصیلی انگ و هوان در مورد هر دو گروه اجرا شد. گروه­ آزمایش 10 جلسه آموزش خوش بینی به روش قصه ­گویی را دریافت کردند. پس از مداخله هر دو گروه پرسشنامه­ فوق را به عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند.

نتایج : فاکتور درون موردی انتظارهای والدین/معلمان در دو سطح پیش آزمون، پس آزمون، (p<0.01 و 120/57= (27 و2) F ) معنادار می باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که نمرات انتظارهای والدین/معلمان افراد در دو سطح با یکدیگر اختلاف معنی داری دارند. همچنین از آن­جا که در اثر متقابل بین انتظارهای والدین/معلمان و گروه نیز نتایج (p<0.01 و 18/09= (27 و2) F) معنادار می باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که اثر متقابل بین میزان انتظارهای والدین/معلمان و گروه، معنی دار است.
 نتیجه ­گیری: باتوجه به اثربخشی آموزش خوش بینی به روش قصه ­گویی پیشنهاد می­شود در جهت بهبود وضعیت سلامت روا­ن­شناختی و کاهش تنیدگی دانش ­آموزان استفاده گردد.
واژه‌های کلیدی: تنیدگی تحصیلی، خوش بینی، قصه گویی، کودکان
متن کامل [PDF 229 kb]   (339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/2 | پذیرش: 1399/10/17 | انتشار: 1400/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asaadi Z, razavi V, manzari tavakoli A, tajrobe M. The effectiveness of storytelling optimism training package on girls' academic stress of children. JPEN 2021; 8 (2) :46-52
URL: http://jpen.ir/article-1-583-fa.html

اسعدی زیبا، رضوی ویدا، منظری توکلی علیرضا، تجربه کار مهشید. تاثیر بسته آموزشی خوش بینی به روش قصه‌گویی بر تنیدگی تحصیلی کودکان دختر. مجله پرستاری کودکان. 1400; 8 (2) :46-52

URL: http://jpen.ir/article-1-583-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645