:: دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 63-53 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری و بازی‌درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک در کودکان تک والد
نسیم استکی آزاد ، محسن گل پرور ، ایلناز سجادیان
دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (2272 مشاهده)
مقدمه: کودکان تک والد از زمره کودکانی هستند که نیازمند توجه جدی از طرف جامعه درمانی و آموزشی هستند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری و بازی‌درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک بر کیفیت تعاملات والد-کودک در کودکان تک والد اجرا شد.
روش: روش پژوهش نیمه تجربی در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. 54 نفر از طریق نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مداخله وگروه کنترل (هر گروه 18 نفر) گمارده شدند. از پرسشنامه تعاملات والد-کودک برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. دو گروه هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری و بازی‌درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک طی 10 جلسه  (90 تا 120 دقیقه هر جلسه) تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت  نکرد.
نتایج : در کیفیت تعاملات والد-کودک بین گروه هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری و بازی‌درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>p). همچنین بین گروه هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری و بازی‌درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک در تاثیر بر کیفیت تعاملات والد کودک تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05<p).
نتیجه ­گیری: با توجه به تاثیر دو مداخله هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری و بازی‌درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک بر افزایش کیفیت تعاملات والد-کودک، استفاده از این دو درمان در مراکز درمانی برای کودکان تک والد پیشنهاد می­شود.   
واژه‌های کلیدی: روابط والد-کودک، درمان های شناختی رفتاری، بازی درمانی، هنردرمانی، خانواده تک والد
متن کامل [PDF 333 kb]   (662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1400/5/8 | انتشار: 1400/10/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها