:: دوره 9، شماره 3 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 39-25 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک بر مشکلات خواب و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی
زینب عبداله زاده ، علی مشهدی ، ایمان الله بیگدلی ، زهرا طبیبی
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، Mashhadi@um.ac.ir
چکیده:   (787 مشاهده)
مقدمه: اختلال کم توجهی-بیش فعالی با مشکلات خواب و مشکلات رفتاری همراه است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک بر مشکلات خواب و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی بود.
روش :  این یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح قبل و بعد و پیگیری با گروه کنترل بود. همه دختران7 تا 12 سال مبتلا به کم توجهی-بیش فعالی در شهرستان مشهد جامعۀ پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش 38 دختر دارای اختلال کم توجهی-بیش فعالی به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله (19 نفر) و کنترل (19 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری داده‌ها ازپرسشنامه رفتارهای خواب کودک (CSHQ) و سیاهه رفتاری کودک (CBCL) استفاده شد. برای گروه مداخله درمان ذهن‌آگاهی کودک در هشت جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ نوع مداخله‌ای را در حین مطالعه دریافت نکردند.
نتایج : آموزش ذهن‌آگاهی کودک کاهش مشکلات خواب(مقاومت در به خواب رفتن، پاراسومنیا و خواب‌آلودگی روزانه) و مشکلات رفتاری را در پس‌آزمون و پیگیری به همراه داشته است. (0/05>p).
نتیجه‌گیری: آموزش ذهن‌آگاهی کودک برای کاهش مشکلات خواب و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال کم توجهی-بیش فعالی، ذهن‌آگاهی، اختلال خواب، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 355 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/3 | پذیرش: 1401/5/31 | انتشار: 1402/2/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها